Regio Deelen – Excursie CML
Deel 1: Op 22 maart, 2023 vertelden de Lt-Kol. Ted Meeuwsen en een Aoo leerling-vlieger Van CML over het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML). Het Kenniscentrum beschikt over 70 man op Soesterberg en 130 op Gilze-Rijen.
Doelstelling: Militaire luchtvarenden moeten fysiek en mentaal klaar zijn en klaar blijven voor inzet. Daarvoor zorgt het CML in Soesterberg.
Taakgebieden
Het CML beschikt over hoogwaardige expertise op het gebied van selectie, luchtvaartgeneeskunde, psychologie en fysiologie. De taken bestaan uit:
- Keuring en selectie.
- Opleiding en training.
- Operationele gereed stelling.
- Onderzoek en advies.
Keuring en selectie
- Kandidaat-vliegers gaan door het keuring- en selectieproces bij het CML. Ook specialistisch luchtmachtpersoneel, zoals verkeersleiders, gevechtsleiders en loadmasters. Actief dienend personeel wordt met regelmaat door het CML gekeurd.
Opleiding en training
Het opleidingscentrum van het CML verzorgt initiële en herhalingscursussen voor alle luchtvarenden. Het centrum beschikt over de volgende middelen:
- AGSM Centrifuge training (een centrifuge voor G-krachten). Bij 9G lichaam 9 keer zo zwaar. Bloed uit lichaam naar beneden. Oplossing: Spierspanningen, lucht in en uit ademen en een speciale broek die zorgt voor druk op de benen.
- Hypobaric initial training (een hypobare kamer, om het luchtdrukverschil op grote hoogte na te bootsen).
- ROBD refresher training (voor hoogtetraining).
- Night Vision Goggle training
- Training ASD (standaard desoriëntatietraining).
- Desdemona 6 DoF simulator (desoriëntatietraining).
- De trainingen worden hier aan 18 landen gegeven. O.A. Japan en Zuid-Korea.
De Operationele Gezondheidszorg (OGZ) is ook onderdeel van het CML. Vooral training in het vervoer van gewonden door de lucht. Trainingen in de Dolomieten duurde eerst 3 weken. Nu met simulator 8 dagen. Een mooi systeem. 80% simulator en 20 % vliegen.
Onderzoek en advies
De afdeling Operationele Training en Toepassing doet onderzoek waarmee ze specifieke kennis opdoet en onderhoudt over de mens in een militaire vliegomgeving. Bijvoorbeeld het aanpassen van de vliegerhelm. De helm kost 4 ton. Dit gebeurde eerst in de USA en duurde 10 weken. Dan pas terug. Nu doen we het bij CML als enige en doen het in 24 uur.
AEOLUS
Het doel is om human performance onder extreme fysiologische condities te verbeteren. Human performance wordt gezien als de prestaties van mensen in combinatie met hun omgeving (vliegtuigen, uitrusting, terrein). Aeolus focust op (militaire) luchtvaart en de operationele inzetbaarheid van (militaire) piloten en luchtvarenden.
Na Lt-Kol Meeuwsen en leerling-vlieger bedankt te hebben gaan we lunchen.
Deel 2: Tijd 14.00 uur. Excursie Museum Vroege Vogels op het vliegveld Lelystad.
Er staat een heel mooie selectie oude vliegtuigen. De meeste zijn ook luchtwaardig. Er staan: MUSTANG P51D, NEUPORD, FAIRCHILD, VULTEE BT13A, PIPER J3C-65 CUB en PIPER-CUB NC70889. Tevens ook FOKKER DR1 en een NORD Frans.
Het was een goede toelichting. De stichting komt uit een nalatenschap van wijlen Jaap van Mesdag. Vrijwilligers zijn welkom. Ook doen? Mail dan naar info@vroegevogels.org. Of bel 0320-284101. De heren werden bedankt voor de interessante uitleg.
Tekst Martin Hendriks, Foto’s Arnoud de Vries