H47F Chinook – De cirkel rond
Op 19 januari 2023 was LtKol Jeroen Peterse, C-298 Squadron, spreker op onze druk bezochte nieuwjaarsreceptie. Het onderwerp waarover hij sprak was het invoeringstraject van de nieuwe CF47F Chinooks.
In de afgelopen 10-12 jaar heeft LtKol Peterse een aantal functies binnen Defensie vervuld, die achteraf bezien steeds betrokken was bij het invoeringsproject van de nieuwe Chinook’s.

Omdat de Chinook is zo beetje het werkpaard, cq. manusje van alles, dat bij iedere operatie ingezet wordt. Hiervoor is rond 2012 de Chinook vloot uitgebreid. Echter hierdoor had het 298 squadron verschillende varianten Chinook’s. Rond 2010 is het planning ontstaan om hele Chinook vloot om te vormen naar één variant, cq. baseline. Geplaatst bij de Directie Plannen, heeft de toenmalige majoor Peterse aan de voor dit plan noodzakelijk documenten gewerkt.
LtKol Peterse gaf een interessant inkijkje, hoe dit soort complexe aankopen soms gestuurd kunnen worden door externe factoren. Waardoor het initiële plan om de Chinooks direct bij Boeing te kopen, veranderde in een FMS aankoop bij de US Army. In 2015 werd contract getekend voor de aankoop van 20 CH-47F Chinooks. Dus in de standaard configuratie van de US Army.
Enkele jaren later is LtKol Peterse geplaats bij CLSK, op dat moment wordt gestart met de plannen om de nieuwe Chinooks bij het squadron in te voeren. “Jij heb verstand van Chinook’s, dus leid jij het projectteam”, zei men tegen Peterse. Dit projectteam, de Site Activation Task Force (SATAF), richt zich de onderwerpen operatien, logistiek, opleidingen en afstoting. Zo werd er een conversietraject gemaakt voor piloten, loadmasters, onderhoudspersoneel, enz.
Inmiddels is LtKol Peterse Squadroncommandant en mag het 298 Squadron leiden naar Full Operational Capable met de CH-47F per januari 2024.
Als dank voor zijn uitgebreide en interessante briefing had Herman Heino voor LtKol Peterse de traditionele herenhandtas gemaakt, gevuld met Twents gerstenat.
