KNVOL Verenigingsnieuws

Business Club bij CML en TNO

Op donderdag 15 juni kwam de Business Club Onze Luchtmacht (BCOL) bijeen bij het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML) te Soesterberg. Na een welkom door voorzitter Tom de Bok, vertelde de Directeur Operaties van het Commando Luchtstrijdkrachten, commodore-vlieger André Steur, kort over waar de Luchtmacht zich op dit moment mee bezighoudt. Nadat ook de commandant van het CML, kolonel Johan de Jongh, de leden had verteld over zijn organisatie, was het woord aan luitenant-kolonel Ted Meeuwsen die een briefing gaf over het belang van de factor mens onder extreme condities. Technologische innovaties stellen steeds meer eisen aan de mens, die daarmee moet kunnen omgaan. Onder de naam AEOLUS wil het CML een Centre of Excellence zijn voor Human Performance Innovation. Het CML heeft in deze een wereldnaam, want toen een paar jaar geleden de Amerikanen problemen hadden met het OBOGS (On-Board Oxygen Generating System) in hun F-22’s, riepen zij de hulp in van het CML. En ook nu weer is dat het geval, nadat bij de F-35 ook zuurstofproblemen zijn opgetreden.

Bij het naastgelegen TNO konden de leden verschillende simulatoren bekijken waaronder Desdemona, de ASD (Advanced Spacial Desorientation) en een Multiple Operator simulator, waarin vliegers én loadmasters van transporthelikopters als de Chinook en de Cougar kunnen trainen in het landen in bijvoorbeeld bergachtige gebieden of bij slecht zicht veroorzaakt door (via de rotorbladen) opgeworpen zand en stof (brown out).

Luitenant-kolonel Ted Meeuwsen geeft in het bedrijfsrestaurant van het CML een briefing over Aeolus.
Dr. Bernd de Graaf vertelt bij TNO over het gebruik van de Desdemona-simulator (links door het raam zichtbaar) bij het oefenen in het landen met een Chinook op een gletscher om een gewonde op te pikken. Hierbij bestaat het gevaar van omrollen van de heli, bijvoorbeeld als de grond niet vlak is.
In de ASD (Advanced Spacial Desorientation) simulator is plaats voor één vlieger, maar vanwege het feit dat de transporthelikopters altijd met twee man vliegen, zou men deze ASD graag uitbreiden.
Het 3D-beeld dat de vlieger in de multiple operator (vliegers en loadmasters) simulator wordt getoond is zeer fraai en realistisch.
Net als in het echt ‘hangt’ de loadmaster uit de zijdeur van de Chinook om de grond en de omgeving in de gaten te houden en aanwijzingen aan de vlieger te kunnen geven.

Geef een reactie