Activiteit verslagen West-Brabant/ Zeeland

Excursie  Vliegbasis Volkel 17-11-2016.

De derde reis van 2016 bracht ons op de vliegbasis Volkel. Ondanks het feit dat de Koninklijke Luchtmacht een zeer druk operationeel programma afwerkt, heeft men in goed overleg met het Regiobestuur toch tijd vrijgemaakt om de leden van onze regio West – Brabant / Zeeland te ontvangen. De welwillende medewerking van de Koninklijke Luchtmacht wordt door onze leden zeer op prijs gesteld. Tijd noch moeite werd gespaard, om ons een uitermate informatief programma te presenteren.

Na binnenkomst kregen wij in het Basis Informatie Centrum een uitgebreide briefing over het reilen en zeilen van de Vliegbasis Volkel. Als echte F – 16 basis en in samenwerking met de Vliegbasis Leeuwarden zijn de belangrijkste taken het zorgen voor luchtsteun en luchtverdediging. Vanaf 1 januari 2017 bewaken Nederland en België bij toerbeurt het luchtruim van de Benelux. De F -16’s onderscheppen vliegtuigen, die zich niet identificeren. Om deze Quick Reaction Alert ( QRA ) uit te kunnen voeren, zijn er afwisselend Nederlandse F – 16’s in Volkel of Leeuwarden paraat.

Naast deze operationele taak, wordt er bij grote regelmaat in binnen- en buitenland geoefend, om ervoor te zorgen dat mens en materieel permanent op een zo hoog operationeel niveau staan, dat de taken die door Nederland in internationaal verband zijn afgesproken, volledig verantwoord uitgevoerd worden.

Er werd er een bezoek gebracht aan Hangaar 1 zijnde de enig overgebleven Duitse “ Deiselhangar “. Daar is men bezig om een F -104 hopelijk zo ver te krijgen, dat die binnen enige jaren opnieuw mag gaan vliegen. Om dit te realiseren is er een “ Starfighter Rescue Team “ ontstaan als onderdeel van de Traditiekamer “ Typhoon “. De bevlogenheid van de vrijwilligers is zo groot, dat wij mogen hopen dat hun en onze wens op termijn in vervulling gaat. Indrukwekkend is de hoeveelheid onderdelen, die grotendeels uit het oude Militaire Luchtvaart Museum uit Soesterberg is gekomen. Deze artikelen zijn volledig geïnventariseerd. Men mist op dit moment wel enige zeer cruciale onderdelen en hopelijk weet men die alsnog te bemachtigen om het werk op termijn af te kunnen ronden.

Aansluitend werd de Traditiekamer “ Typhoon “ bezocht waar ook de Historische Vliegtuigen Volkel ( HVV ) is gevestigd. Daar ging voor velen van ons een Luchtmacht tempel open. Ogen en oren kom je daar tekort. Zeker voor diegenen onder ons, die heel bewust het begin van het straaljager tijdperk hebben meegemaakt is het een wereld van herkenning en beleving.

Om in de tegenwoordige tijd terug te keren kregen wij een uitgebreide rondleiding in het Leerdock waar wij alles mochten vragen, maar tot onze spijt niet mochten fotograferen, wat wij volledig hebben geaccepteerd.

Op weg naar de uitgang werd er uitgebreid de tijd genomen om een groepsfoto te maken in de poortlaan ook wel het “ laantje van v. Duren “ genoemd. Daar staan nu een F – 104, een F – 16 en een F – 84 F die daar dankzij het vele werk van de “ Historische Vliegtuigen Volkel “ zijn geplaatst.

Al met al een zeer boeiend bezoek van Onze Luchtmacht op de vliegbasis Volkel. Wij bedankten de medewerkers van de KLu zeer hartelijk voor hun gastvrijheid en medewerking en wij wensten ze veel succes met hun werk.

Regio West – Brabant /Zeeland – A.S. – G. Th.B.

Bezoek bij de F -104 patiënt in de Deiselhangar – Vlb Volkel.
 Kik ons enthousiast jong nieuw lid in de traditiekamer Typhoon.
Traditionele afscheidsfoto  bij het Laantje van v. Duren – Vlb Volkel.

Lezing Lt-gen (b.d.) A. Schnitger – 27-10-2016

Op 27 oktober was Lt-gen b.d. Schnitger, de oud-CLSK, op bezoek. Hij hield een lezing getiteld: ”CLSK in een dynamische wereld, innovatie als risico”. Degenen die dachten dat innovatie slaat op het uitvinden van nog slimmere vliegtuigen, bommen en granaten kwamen bedrogen uit. In hoog tempo schetste de spreker onze veranderende wereld. Hij liet zien dat het tempo waarin nieuwe ontwikkelingen verbeteren en in kostprijs dalen op verbazingwekkende wijze toeneemt. Ook de houdbaarheid van ondernemingen neemt sterk af. Door de vernieuwingen in de techniek verdwijnen bedrijven weer snel, maar komen nieuwe ook snel op. Nieuwe zaken groeien gigantisch snel, maar zijn ook weer snel over hun hoogtepunt heen en verdwijnen weer. Dit heeft zijn weerslag op alle bedrijfstakken en organisaties, ook op de defensie industrie en op defensie zelf. De snelheid en onvoorspelbaarheid van veranderingen is voor traditionele organisaties (als Defensie) nauwelijks bij te houden. Dit vergt zeer veel van (een ander soort?) leiders. Het gaat niet alleen meer om het maken van de juiste beslissingen. Het gaat ook om het stellen van de juiste vragen en het vinden van de juiste antwoorden. Hiertoe is het belangrijk niet alleen verzekerd te zijn van goede aanvoer van data, maar ook om ze juist te interpreteren. Defensie moet niet alleen dreigingen kunnen afwenden. Belangrijk is om dreigingen te kunnen voorzien. Aan de hand van talrijke voorbeelden liet spreker zien dat door goede data voorziening en data management crises en conflicten voorkomen kunnen worden. In een volgend stadium helpen ze om een opponent te kunnen overvleugelen. In het uiterste geval kunnen ze zorgen voor een optimaal gebruik van vliegtuigen(?), bommen en granaten. Na 3 uur was het eenieder duidelijk dat er veel veranderd is, nog véél meer gaat veranderen en dat Defensie breder moet gaan denken.

Lt – gen (b.d.)  A. Schnitger wordt door Lt – kol vlieger (b.d.)  J.M.G. van Laarhoven bedankt voor zijn inspirerende lezing over het onderwerp : CLSK in een dynamische wereld, innovatie als risico.

Lezing Kol  (b.d.) P.W.W. Wijninga 06-09-2016 BIC – Vliegbasis Woensdrecht.

Op 6 september verzorgde de vice – voorzitter van de KNVOL Peter Wijninga in zijn hoedanigheid als defensie – expert verbonden aan het Haags Centrum voor Strategische Studies een presentatie over de huidige stand van zaken op het gebied van de internationale veiligheid. Peter Wijninga stelde dat de wereld in een toestand van fundamentele onzekerheid verkeert, omdat trends voortdurend lijken te worden doorbroken en plotselinge veranderingen in de veiligheidssituatie regelmatig voorkomen. Als voorbeeld noemde hij de Arabische Lente met zijn gewelddadige nasleep in het Midden – Oosten en Noord – Afrika, maar ook de sterk toegenomen agressiviteit van Rusland en de gevolgen daarvan voor de Oekraïne en Oost – Europa. Geopolitiek, zoals we die al eerder in de Koude Oorlog hebben gekend, lijkt zich met het hernieuwde machtsspel tussen grootmachten als de Verenigde Staten, Rusland en China weer aan de orde van de dag te zijn. Gelet op de snelle veranderingen en de voortdurende onzekerheid, is het ondoenlijk een juiste voorspelling te doen over de toekomstige ontwikkeling van de internationale veiligheidssituatie. Volgens Peter Wijninga moet meer aandacht worden besteed aan anticiperen op en voorkomen van conflicten, maar moeten wij een stevige stok achter de deur hebben in de vorm van een breed inzetbare krijgsmacht en dito luchtmacht.

Als dank voor de zeer informatieve lezing overhandigde Lt – kol J.M.G. ( Jos ) van Laarhoven een geschenk aan de Kol b.d. P.W.W. ( Peter ) Wijninga.

De aanwezige leden van de regio West / Brabant voor het BIC van de vliegbasis Woensdrecht voor  aanvang van de lezing verzorgd door de defensie – expert  Kol b.d. P.W.W. ( Peter ) Wijninga, die verbonden is aan het Haags Centrum voor Strategische Studies ( HCSS ).   Foto´s  dhr. A. L. van der Sluis – lid regio WBZ.

Regio West – Brabant / Zeeland – 20 jarig bestaan. Excursie 16 – 04 – 2016  Aviodrome – Lelystad.

Ter gelegenheid van het 20 jarige bestaan van de regio West – Brabant / Zeeland vetrokken wij op 16 april met een volle bus naar het Aviodrome, waar wij na een voorspoedige reis arriveerden. Het arrangement bevatte een lunch en een rondleiding. Door nog steeds in nevelen gehulde redenen was de rondleiding pas om 14:30 uur. De tentoonstelling binnen geeft een goed chronologisch overzicht van de geschiedenis van de Nederlandse luchtvaart met oude vliegtuigen, oude auto’s (erfenis van het Autotron?) met een duidelijke toelichting van al het getoonde. Buiten staan ook de nodige vliegtuigen, die van nabij en van binnen te bezichtigen zijn. Daarnaast zijn er de nodige attracties die laten zien dat het tegenwoordig een themapark is. Het zal u niet verbazen dat onze leden daarvan maar minimaal gebruik gemaakt hebben. Voorts waren er nog aardige filmvoorstellingen over luchtvaart onderwerpen. Hoewel de rondleiding mosterd na de maaltijd leek, viel dit reuze mee. De gidsen (waaronder een enthousiast lid van de afd. Twente) wisten nog heel wat interessante zaken te vertellen. Na een vlotte thuisreis zat de dag er al weer op. Het was zeker de moeite waard. Het Aviodrome is als museum zeker aantrekkelijk omdat je bij en in de vliegtuigen kunt komen, wat bij het NMM niet het geval is. Het verdwijnen van het MLM wordt nog steeds betreurt !

Geslaagde excursie  Aviodrome – Lelystad  t.g.v. 20-jarig bestaan van de regio West- Brabant / Zeeland Foto: dhr. A. L. van der Sluis – lid regio WBZ.

Lezing kapitein – vlieger M.E.C. Winnubst – Benda 15-02-2016 op de vliegbasis Woensdrecht.

De lezing vond op 15 februari 2016 plaats in het B.I.C. van de vliegbasis Woensdrecht. De opkomst was groot en de start van de lezing was zeer bijzonder. Bij het begin van de lezing stond de spreekster in haar burger kleding. Vervolgens was zij binnen 5 minuten vertellend in een kapitein – vlieger veranderd. Deze zeer ludieke actie werd door alle toehoorders zeer op prijs gesteld.

De eerste Alouettes kwamen in 1964 in dienst en men was volop bezig de vloot op te bouwen en ervaringen met het nieuwe type op te doen. De mogelijkheden waren beduidend groter dan van de voorgangers zoals de OH – 23 B Hiller Raven en de Alouette II. De drie squadrons van de GPLV waren tevens voorzien van Piper – cubs. Het eerste prototype vloog op 28 februari 1959 en de eerste levering was al in 1961.

In 1964 werd een begin gemaakt met de levering en zijn er in totaal 77 toestellen aangeschaft.

De Alouette III is een wonder van vernuft wat ondermeer blijkt uit: een revolutionair startsysteem, een motorvermogen van 880 pk, revolutionaire verwarming, een hoogterecord van 6.5 km en een overpowered staartrotor.

Door diverse slimme voorzieningen kon de helikopter zeer veel taken uitoefenen. Fotovluchten, verbindings – en verkenningsvluchten waren een belangrijk deel van de uitgebreide werkzaamheden. Naast de oefeningen van diverse krijgsmachtsonderdelen in Duitsland, België en Frankrijk werd de Alouette regelmatig ingezet voor VIP vluchten in het bijzonder voor het Koninklijk Huis.

De voornaamste taken tijdens de hoogtijdagen waren: foto – en filmopnamen, ladingen vervoeren onder de helikopter, gewondentransport, tactisch transport laag in het terrein met het 103e  verkenningsbataljon en het transport van commando´s. VIP transport en algemene ondersteuning bij rampen zoals overstromingen en aanslagen, het sluipvliegen door vijandelijk terrein waren mede onderdeel van de werkzaamheden.

Het beroemde helikopterdemonstratieteam The Grashoppers ( 1973 – 1995 ) was jarenlang een belangrijk visitekaartje van de Koninklijke Luchtmacht. De sprinkhaan uit het 299 Squadron wapen heeft voor de aansprekende naam van het demoteam gezorgd.

In de loop der jaren zijn er meerdere uitzendingen geweest zoals: Tunesië 1970, Irak 1991, Joegoslavië 1991, Cambodja 1992 – 1993, Bosnië 1996.

In 1995 werd de Alouette niet operationeel verklaard maar ging desondanks alsnog naar Bosnië.

In de loop van de jaren ging het aantal terug van 9 naar 4 stuks en werden de overgebleven toestellen in een nieuw jasje gestoken.

In 2008 gingen de toestellen van Soesterberg naar Gilze – Rijen en werden op 31-12-2015 definitief uitgefaseerd. Dit tot groot verdriet van velen. De hele crew van de laatste vier Alouette III helikopters heeft met veel pijn in het hart afscheid genomen van deze bijzondere helikopter binnen de Koninklijke Luchtmacht.

Wij danken de Alouette en iedereen die het mogelijk hebben gemaakt, dat zij  een carrière van 51 jaar trouwe dienst kon volbrengen. Wij hopen dat er minimaal 1 toestel vliegwaardig mag blijven voor het nageslacht.

Na afloop van een bevlogen lezing over het Alouette fenomeen stond onze spreekster binnen enkele minuten weer terug in de burgerwereld.

Regio West – Brabant / Zeeland – A.S. – G.Th.B.