Activiteit verslagen regio Soesterberg

Excursie De Kooy

Op donderdag 15 juni heeft een delegatie van regio Soesterberg een bezoek gebracht aan het Defensie Helikopter Commando locatie vliegkamp De Kooy.

Na en vlotte busreis werd het gezelschap gastvrij ontvangen in de traditiekamer met koffie en cake. Aansluitend volgde er een interessante presentatie door de Chef der Equipage de Adjudant Zuiderduin. De presentatie gaf in vogelvlucht de geschiedenis van 100 jaar Marine Luchtvaartdienst en ging vervolgens meer gedetailleerd in op de eerste operaties met de NH-90 helikopter. Vervolgens ging het bezoek naar de onderhoudshangaar waar een NH-90 kon worden bekeken. Het Hoofd Onderhoud gaf een duidelijk verhaal over de diverse vormen van onderhoud die de NH-90 ondergaat en over de modificaties die nodig zijn om alle helikopters in dezelfde configuratie te krijgen. Uit de conclusies van beide presentaties blijkt wel dat de welbekende en beruchte kinderziektes van dit type nu wel onder controle zijn en dat defensie er een zeer capabele helikopter heeft bij gekregen.

Na een smakelijke lunch in het bedrijfsrestaurant werd het programma vervolgd bij de brandweer. Na een korte presentatie in de kazerne over de organisatie, training en inzet van de brandweer volgde een bezichtiging en demonstratie van de E-one brandweerauto. Ondanks dat dit type voertuig in de nabije toekomst wordt vervangen, blijft het een indrukwekkend apparaat met een hoog Thunderbirds gehalte! Opmerkelijk is dat de brandweer op De Kooy bijna 24/7 paraat is voor m.n. zowel het militaire als het vele civiele vliegverkeer.

Het programma werd afgesloten daar waar het begon, in de traditiekamer. Nu volgde er een rondleiding door de traditiekamer, eigenlijk zou de term museum meer op zijn plaats zijn, verzorgd door enkele enthousiaste oud-MLD-ers. Gelukkig was het busvervoer voor de retourreis 30 minuten te laat zodat we voldoende tijd hadden om alles goed te bekijken.


Frisian Flag

Op vrijdag 31 maart was ook de regio Soesterberg in de gelegenheid gesteld om aanwezig te zijn op de spottersdag van de Oefening Frisian Flag (uiteraard op de Vliegbasis Leeuwarden). Via diverse opstapplaatsen kwam uiteindelijk, rond 12.00 uur, een groep van 57 personen bij het BIC van Leeuwarden aan.

Hier moest eerst ingecheckt worden en moest ook enige tijd gewacht worden om de visitors hesjes van de ochtend groepen in ontvangst te kunnen nemen. Ook de regio West- Brabant was met een bus aanwezig, alsmede diverse spottersgroepen. Maar rond 13.00 uur kon de eigen bus (onder begeleiding van basispersoneel) naar de kop van de baan vertrekken.

Onder vrijwel ideale omstandigheden konden we getuige zijn van het starten en het opstijgen van zo’n 50 toestellen ( voornamelijk F-15’s, F-16’s en Tornado’s).
Vervolgens moest er uiteraard gewacht worden tot deze wave zijn oefeningen had uitgevoerd. Rond 15.00 uur begonnen de eerste toestellen al weer binnen te komen en kon de touch down van alle toestellen van zeer nabij meebeleefd worden.
Uiteraard was iedereen vreselijk druk bezig om foto’ te maken van startende en landende vliegtuigen. Het mag duidelijk zijn dat het maken van de traditionele groepsfoto bij dit soort excursies ditmaal achterwege moest blijven!
Rond 15.30 kwam het laatste toestel binnen en was het ook voor ons “Einde oefening”. Terug naar de bus, hesjes inleveren en, na onze Leeuwarder begeleider bedankt te hebben, terug naar Soesterberg en omgeving.
Om 16.00 uur vertrokken we vanaf de Vliegbasis en, vanwege een file op de doorgaande route, werd Leeuwarden via een sightseeing door het centrum weer verlaten. Ook de terugreis verliep gelukkig zonder problemen. De algemene mening was dat het een geslaagde dag was!

ALV en lezing Alouette III
Op 6 maart j.l. was er de regionale Algemene Ledenvergadering van de regio Soesterberg. Tijdens deze ALV traden de bestuursleden Hans Miltenburg (secretaris) en Dik Vervoort (bestuurslid) af en volgde Philip Whittle Hans Miltenburg op als secretaris. De functie van dhr. Vervoort word niet verder ingevuld. Deze functie wordt onder de huidige bestuursleden verdeeld.
Na de ALV hield Kapitein vlieger Mariëlle Winnubst een zeer interessant verhaal over de Alouette III in Nederlandse dienst. Een boeiend verhaal waarin ze vertelde de ontwikkeling van de Alouette III en het in dienst treden van deze helikopters in Nederland. De taken van de Alouette III in Nederland was zowel transport, verkenning, SAR en medische vluchten. In de laatste jaren van de Alouette werden de helikopters voor koninklijk vervoer gebruikt. Naar welke landen het toestel in uitgezonden en op welke manier de huidige helikopters de taken van de Alouette III hebben overgenomen.
Mariëlle Winnubst gaf niet alleen een zeer interessante maar ook een levendige lezing doorspekt met humor en passie. Leuke anekdotes over verschillende missies en ervaringen die zij in de loop der jaren bij de Aloutte III heeft opgedaan. Voor de zaal geïnteresseerden gaf ze ook nog een demonstratie over welke kledingstukken de vliegers van de Alouette III aantrekken tijdens de vluchten.
De ALV en lezing werden afgesloten met een borrel in de Waterloozaal.

Regiodiner
Op 16 februari j.l. hield de regio Soesterberg zijn 10de regiodiner, een jubileum. De gastspreker van deze avond was Luitenant Generaal Alexander Schnitger, de voormalig Commandant Luchtstrijdkrachten.. Het jubileum regiodiner werd (net als de eerste keer 10 jaar geleden) gehouden in restaurant De Soesterduinen.
De avond stond in teken van een korte presentatie gegeven door dhr. Schnitger maar ook kregen aftredend bestuursleden Hans Miltenburg (secretaris) en Dik Vervoort (bestuurslid) een ere-insigne overhandigd van de landelijke voorzitter Tom de Bok. De heren Miltenburg en Vervoort kregen deze ere-insigne voor hun bewezen diensten binnen het bestuur van de regio Soesterberg. Dit hebben zij  bijna 17 jaar lang met veel energie en enthousiasme gedaan.
De hoofdspreker van de avond  dhr. Schnitger hield een kort praatje over zijn tijd als CLSK, welke doelen hij heeft gehaald en op welke manier de luchtmacht zich onder zijn bewind heeft ontwikkeld. Een periode die niet altijd gemakkelijk was door bezuinigingen maar waar de luchtmacht heeft laten zien waarvoor ze staan; vrede en vrijheid.

 

Nieuwjaarsbijeenkomst

Op 16 januari j.l. hield de regio Soesterberg zijn jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst. Deze bijeenkomst werd begonnen met een lezing door adjudant Sjon Selles over de selectie van vliegers bij de Koninklijke luchtmacht.

Dhr. Selles vertelde over de procedure die jongeren moeten doorlopen om vlieger te worden bij de Koninklijke Luchtmacht. Het selecteren van geschikte vliegers voor de Koninklijke Luchtmacht is een lang en moeilijk proces. Er word begonnen met testen waaruit duidelijk moet worden of de persoon geschikt is om vlieger te worden.Indien de testen onvoldoende zijn dan stopt de selectie bij de eerste testen.

Indien de testen met goed gevolg zijn afgelegd komen de volgende onderdelen in de selectie aan bod; fitheidstest, psychologische test, medische keuring en vliegvaardigheid test. Deze testen worden gedaan om te kijken of de kandidaat geschikt is om vlieger te worden. Zo moet een kandidaat niet  medicijnafhankelijk zijn, samen kunnen werken in crisistijd en leiderschap tonen. Haalt de kandidaat een van deze testen niet stopt de selectieprocedure.

Als de kandidaat geschikt is en medisch is goedgekeurd wordt bekeken op welke type vliegtuig hij of zij kan gaan vliegen. Dit kunnen de helikopters zijn, F-16 of transporttoestellen zijn. Op welk type de kandidaat gaat vliegen is afhankelijk van  geschiktheid, lichaamslengte en bezetting  op verschillende soorten vliegtuigen.

Na de interessante lezing was er  nog de mogelijkheid elkaar een goed en gelukkig nieuw jaar te wensen onder het genot van een drankje en een hapje. Dat 2017 een jaar mag worden met interessante lezingen en leuke excursies.       

Lezing luchtvaart fotografie.

Op 12 december 2016 hield dhr. Harry Koning een zeer interessante lezing voor leden van de regio Soesterberg over militaire- en burgerluchtvaart fotografie. De originele lezing over de inzet en geschiedenis van de SAR helikopters verzorgd door dhr. Piet Schram ging wegens persoonlijke omstandigheden niet door.

Sinds 1967 is Harry Koning al amateurfotograaf en het begon langs de baan van de voormalige vliegbasis Twente, hier woonde hij in de buurt. Waar de Nederlandse NF-5’s gestationeerd waren en deze werden ook graag op de gevoelige plaat vast gelegd. Vooral stijgende en landende vliegtuigen werden gefotografeerd evenals toestellen op de grond taxiënd of staand op de lijn. Om deze foto’s te maken stond hij langs de baan, buiten de basis. Later kon ook op de basis foto’s gemaakt worden.

Na de NF-5 tijd kwamen de F-16’s en deze werden ook veelvuldig vastgelegd. Naast de NF-5 en F-16 werden ook tal van andere vliegtuigtypes vastgelegd: F-104, F-15 (Amerikanen op Soesterberg), F-4, Fokker F-27 en vele andere bij de Nederlandse luchtmacht als buitenlandse luchtmacht vliegende types. Vele toestellen met bijzondere kleurschema’s, jubileumkleuren en oorlogskleuren (vietnamoorlog) bezochten vliegbasis Twente regelmatig.

In de begin dagen werden de foto’s analoog gemaakt. Pas later werden de vliegtuigen digitaal vastgelegd. De ‘oude’ fotorolletjes werden naar Zwitserland gestuurd wegens de kwaliteit en goede kleuren.

In 2007 sloot vliegbasis Twente en konden hier geen foto’s meer gemaakt worden. Rond deze tijd verhuisde Harry Koning naar Hoofddorp. Daar ontdekte hij de burgerluchtvaart. Sindsdien is hij veel langs de baan op Schiphol te vinden. Gewapend met ladder en camera met telelens om langs de verschillende banen Airbussen, Boeings en andere passagierstoestellen fotograferen. Types als A380, Boeing 747 en Dreamliners worden zowel landend, stijgend als vliegend in de mist vast gelegd.

Ook werd er aandacht besteed aan het bewerken van de foto’s. De verschillende programma’s die nodig zijn om kleuren aan te passen, speciale effecten aan te brengen en hinderlijke objecten te verwijderen. Om het goede en ‘mooie’ plaatje te krijgen kost dit tijd en energie.

Harry Koning gaf een interessante lezing over zijn passie luchtvaartfotografie en welke toestellen hij in de afgelopen jaren heeft gefotografeerd. De leden waren zeer geboeid door het verhaal maar zeker door de ontzettend prachtige foto’s die getoond werden.

Lezing ontwikkeling en inzet V2

Op 10 oktober gaf dhr. Walbrecht een lezing over de ontwikkeling en inzet van de V1 en V2 raketten tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De V1 en V2 zijn ontwikkeld voor het zoveel mogelijk toebrengen van schade aan de vijand. De geschiedenis van de V2 en vele andere raketten begint bij de Chinezen die vuurpijlen gebruikte met buskruit erin. De latere raketten gebruikte benzine, waterstof of hydrazine als brandstof. Nog veel later werd alcohol gebruikt bij het afschieten.

Nazi Duitsland ontwikkelde onder leiding van Werner van Braun aan het begin van de tweede wereldoorlog raketten en vliegende bommen die zo groot mogelijke schade konden aanrichten aan hun vijanden. De V1 werd voor en tijdens de tweede wereldoorlog ontwikkeld en is veelvuldig afgeschoten naar Groot-Brittannië tijdens deze oorlog. De V1 was een geleide onbemande vliegtuig aangedreven met raketmotor terwijl de V2 een echte raket was. De V2 werd ook voor de de tweede wereldoorlog ontwikkeld. De V2 werd ontwikkeld om doelen in Groot-Brittannie aan te vallen.

De ontwikkeling en productie van de V2 verliep stroef. Tijdens de eerste testen exploderen veel V2’s. De raketten ontploften tijdens de lancering of bij de eerste vlucht. Op verschillende plekken in Duitsland werden V’2  ontwikkeld en geproduceerd. De raketten werden vooral in Peenemünde getest. De V2’s werden vooral in Mittelbau geproduceerd. Door middel van spoorbanen werden geproduceerde stukken naar Peenemünde voor het testen. Tijdens de ontwikkeling kwamen een aantal problemen aan het licht; druk en gewicht van de tanks, onderdelen raakte beschadigd door de vibratie van de raket, geen stabiele vlucht, voortijdig exploderen van raket. Hierdoor liep de ontwikkeling veel vertraging op.

Nadat verschillende kinderziektes opgelost waren, werden de raketten tussen eind 1944 en 1945 ingezet om doelen in Groot-Brittannië en België aan te vallen. V2’werden afgeschoten in Nederland langs de kust bij Den Haag en in de Achterhoek bij Enschede en Hengelo.Vanuit Duitsland werden V2’s naar België en Groot-Brittannië afgeschoten.

Tijdens de laatste dagen van de oorlog werden door Nazi Duitsland ruim 3000 V2’s afgeschoten. Vanuit Den Haag werden in de laatste half jaar van de oorlog ruim 1000 V2’s afgeschoten. Vele troffen doel in Groot-Brittannië en België. Echter de  inzet van de V2’s  kwam te laat, anders had het verloop van de oorlog er anders uitgezien.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de technologie van de V2 gebruikt bij de ontwikkeling van raketten die later de bemande  Apollo vluchten naar de maan zouden sturen.De ontwikkeling werd mede mogelijk gemaakt omdat Werner von Braun zich na de oorlog aan de Amerikanen had overgegeven.

In deze zeer interessante lezing waarbij  alle aspecten van  de ontwikkeling  en inzet van de V1 en V’2 S aan bod kwamen.Het geheel werd ondersteund door spectaculair en uniek film materiaal.

 foto-lezing-v2-10-oktober-2016

Excursie Lelystad 14 september 2016

 Op 14 september waren er voor de leden van de regio Soesterberg zeer interessante excursies op vliegveld Lelystad.

De excursie begon in de ochtend met een boeiende lezing over de Martinair vliegschool. Hierin werden de doelstellingen en de toekomst van de vliegschool verteld. Als onderdeel van de Air France-KLM groep leidt de Martinair vliegschool nieuwe piloten op voor maatschappijen als Transavia, KLM, Easyjet en andere bekende luchtvaartmaatschappijen. Een kleine vliegschool waarin de (meestal jonge) piloten in opleiding alle aandacht krijgen zich te ontwikkelen. Na de boeiende lezing was er gelegenheid om de vloot van Martinair vliegschool te bekijken.

Na de Martinair vliegschool volgde een interessante rondleiding bij de Vroege Vogels. Deze stichting onderhoudt en restaureert verschillende vliegtuigen, waarmee ook rondgevlogen wordt. Vliegtuigen zoals de tweedekker Fokkers en een Tiger Moth. De stichting heeft ook een Mustang gekocht. Deze word gebruikt tijdens herdenkingen en luchtvaartshows. De stichting Vroege Vogels is naast een stichting die vliegtuigen restaureert ook een museum waar geïnteresseerden heen kunnen gaan die een voorliefde hebben voor oude vliegtuigen.

Na de Vroege Vogels en een goed verzorgde lunch ging het programma verder op het terrein van het Aviodrome. Er werd door de stichting Catalina een interessante lezing gehouden over de PBY-5A Catalina, over de geschiedenis van het vliegtuig, het onderhoud en er werden herinneringen verteld over het type toestel tijdens de Indië tijd. Na de boeiende presentatie konden de leden de Catalina gaan bewonderen. Het toestel was speciaal naar het museum gebracht om ook de binnenkant te bekijken.
Na het bewonderen van de Catalina gaf de persvoorlichter van vliegveld Lelystad een afsluitende presentatie over het nieuw te ontwikkelen vliegveld Lelystad. In de presentatie werd de ontwikkeling van de nieuwe ‘vakantieluchthaven’ Lelystad getoond. Op welke manier het gebied gebruikt gaat worden en  in welke fasen de ontwikkelingen verwezenlijkt zullen worden. Een zeer interessante presentatie waarin zowel de ontwikkeling en het doel van de nieuwe luchthaven aan bod kwamen evenals de bezwaren van omwonenden tegen de aanleg ervan.

foto-excursie-lelystad-14-september-2016

Excursie Gilze-Rijen 5 april 2016
Op 5 april gingen leden van de regio Soesterberg op excursie naar de vliegbasis Gilze-Rijen. In eerste instantie was een excursie naar Volkel gepland, maar vanwege operationele verplichtingen kon de excursie niet doorgaan.

’s Ochtend gaf de voorlichter namens de commandant van vliegbasis Gilze-Rijen en presentatie over het DHC (Defensie Helikopter Commando). Hier kwam aan de orde wat het DHC inhoud, welke type helikopters er operationeel zijn en voor welke doeleinden zij ingezet worden.

Het DHC heeft ongeveer 78 helikopters van het type Chinook, Cougar, Apache en NH90. Deze toestellen worden ingezet voor transport, SAR, bos en heide branden blussen en militaire operaties in onder andere Mali, Jordanië en Somalië. Het DHC is verdeeld over de basissen De Kooy, Deelen en Gilze-Rijen, alleen op Deelen zijn  geen gestationeerd. Deelen word gebruikt voor trainingsdoeleinden.De opleiding van de vliegers gebeurd in Fort Hood.

Na deze interessante presentatie werd de traditiekamer van de vliegbasis aangedaan. In twee groepen werden de leden rondgeleid waar de geschiedenis van de vliegbasis  verteld werd vanaf de oprichting begin 20ste eeuw tot aan het huidige defensiemateriaal.

Na het bezoek aan de traditiekamer was het tijd voor de lunch. Nadien was er nog voor de leden een presentatie en rondleiding bij de Stichting Historische vlucht. Tijdens de presentatie werden de doelstellingen en toekomstvisie van de stichting verteld waarna de leden de vliegtuigen, welke allemaal in onderhoud waren, konden bezichtigen.

foto-excursie-gilze-rijen-5-april-2016