Activiteit verslagen regio Soesterberg

Excursie Woensdrecht 12 september
Op woensdag 12 september heeft de Regio Soesterberg een bezoek gebracht aan de Vliegbasis Woensdrecht.
Het eerste programma onderdeel was een bezoek aan de Brandweer Opleidings- en Trainingscentrum (BOTC). Hier werden we ontvangen door Sergeant Majoor Ad van den Bergen die ons op een enthousiaste wijze alle hoeken en gaten van de diverse brandweerwagens liet zien die op het BOTC en op de vliegbases worden gebruikt. Uiteraard worden er hoge eisen gesteld aan de brandweerwagens en de noodzakelijke uitrusting. Indrukwekkend om te zien hoe compleet die is. Op het buitenterrein konden we bij de F-16 simulator zien welke mogelijkheden de instructeur ter beschikking heeft om verschillende soorten branden te simuleren zoals een brand van de romp, een motorbrand zonder en met after-burner aan. Met die laatste was even gewacht totdat een van de fotograferende leden op veilige afstand was gaan staan want er kwam een behoorlijke vlam uit de uitlaat!

Het tweede deel van het programma betrof een bezoek aan het 131 EMVO-squadron aan de andere kant van de baan. Het weer begon langzamerhand iets op te klaren en bij aankomst waren we meteen getuige van de terugkeer van wat PC-7’ s die waren wezen instrument vliegen. Een van de instructeurs, Kapitein-vlieger Hugo Vennix nam ons mee de hangar in waar we een van de toestellen van dichtbij konden bekijken. Geduldig gaf hij uitleg aan de leden op de vleugel naast de cockpit wat de nieuwe digitale cockpit allemaal in zich heeft. Hierna kregen we de gelegenheid om ‘met beiden benen op de grond’, ‘mee te vliegen’ in de simulator die sinds kort op het squadron staat. Kapitein Vennix liet ons zien hoe de omgeving van de Vliegbasis Woensdrecht er vanuit de PC-7 in de lucht uit ziet en hoe je de kist na een Flame-out in de buurt van het veld toch weer veilig aan de grond kon zetten. Zelfs dat het mogelijk om andere PC-7’s te simuleren waarmee je formatie kunt vliegen.
Aangezien het weer intussen verder opgeklaard was konden we het vertrek van enkele PC-7’ s bijwonen. Voor enkele leerling-vliegers was het die middag hun eerste vlucht (Nickel Ride) in het toestel. Collega leerlingen waren daar samen met ons getuige van. Het was een mooie afsluiting van een geslaagd bezoek.

Lezing 
Op 3 september j.l. hield Majoor vlieger b.d. Gerrit Jacobs een lezing over zijn carrière in de Koninklijke Luchtmacht. Een zeer spectaculaire lezing waarin dhr. Jacobs over zijn passie voor vliegen vertelde die begon in de tijden van de S-11 en andere historische vliegtuigen van die de Koninklijke Luchtmacht in bezit hadden. Aan het begin van de lezing komt Majoor vlieger b.d. Gerrit Jacobs op in zijn vliegertenue met helm en alles waarna een wervelwind aan ervaringen wordt verteld. 

In meer dan twee uur tijd vertelde dhr. Jacobs over zijn jeugd waarin hij de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. De heropbouw van Nederland na de oorlog en zijn opkomst bij het Nederlandse Leger. Zijn opleiding bij de Koninklijke Luchtmacht en zijn tijd als vlieger van een van de Nederlandse toestellen de North American F-86K Sabre (Kaasjager). De anekdote over zijn spectaculaire landing met de Kaasjager tijdens een zware onweersbui. Waarbij dhr. Jacobs onder zeer slechte omstandigheden en met weinig zich het gelukt is zijn Kaasjager veilig aan de grond te zetten.

Een zeer interessante lezing waarin veel anekdotes, persoonlijke ervaringen en herinneringen werden verteld. Na de meer dan twee uur aan ervaringen waren de leden van de Regio Soesterberg voldaan en kon er met dhr. Jacobs aan de bar in de Waterloozaal van het Cavalariemuseum een drankje worden gedronken.

Excursie CML
Op 19 juni hebben leden van onze regio een bezoek gebracht aan het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML). Het CML is het nog enige KLu-onderdeel aanwezig in onze regio, waarbij dit centrum te vinden is op een mooie locatie in het midden van het dorp Soesterberg. Na de verwelkoming door de plv C-CML en tevens Hoofd Operationele Training & Toepassing, LtKol Ted Meeuwsen, (Kol Johan de Jongh genoot van een welverdiende vakantie) werd met een briefing door Elt Jan Verhoeven, DS-Off. Instructeur Vliegfysiologie, heel duidelijk uitgelegd waar het CML staat in de KLu- en zelfs Defensie organisatie. Eentje die niet weg te denken is, alhoewel daar ten tijde van de bezuinigingsronden klaarblijkelijk daar wel regelmatig aan gedacht werd. Een onvoorstelbare gedachte nu, want het CML heeft zich al vele jaren gemanifesteerd als kennisinstituut op het gebied van keuring en selectie van (aankomende) KLu-luchtvarenden. Maar ook (internationaal) onderzoek en advies maakt deel uit van het CML takenpakket.

Met de rondleiding langs de aanwezige faciliteiten zoals de keuringskamers, hypobare kamer en AGSM-centrifuge werd een compleet beeld gegeven. Zelfs een vlucht in de simulator onder toeziend oog van instructeur vliegfysiologie AOO Martin Brouwer kon door enkele leden worden gemaakt: Vrijwilligers te over!

Na de lunch volgden de briefings van Drs. Ralph Tier (Hoofd Luchtvaart & Bedrijfspsychologie) en Dhr. (Kol-Klu vliegerarts bd) Martin Polak. Voor menigeen een ‘eyeopener’ was het beeld wat dhr Polak schetste met de geschiedenis van de Nederlandse militaire luchtvaartgeneeskunde waarbij de heren Van Wulfften Palthe en Jongbloed tijdens de eerste jaren van de LVA al een cruciale rol op dit gebied hebben gespeeld. Zij waren namelijk niet alleen arts maar ook militair vlieger.
Door onze voorzitter Philip Whittle werd aan het eind van het bezoek LtKol Meeuwsen en de rondleiders cq. sprekers van harte bedankt waarbij een ieder een gepast flesje ‘Slokje Soesterberg’ werd aangeboden. Een bijzonder en waardevol bezoek!


Regiodiner regio Soesterberg
Op 27 februari hield de regio Soesterberg zijn jaarlijkse regiodiner. Net als voorgaande jaar is dit gehouden in restaurant De Soester Duinen. Gastspreker dit jaar was Commodore Theo ten Haaf. Na ontvangst en voorgerecht hield de Commodore Theo ten Haaf een verhaal over zijn taak als projectofficier een nieuw onderdeel te vormen, het zogenaamde Commandant Special Operations Command. Dit onderdeel voegt de commando’s en de mariniers samen tot een speciaal onderdeel binnen de Nederlandse strijdkrachten voor de bescherming van Nederland in zowel het buitenland als in Nederland zelf. Dit onderdeel gaat daarbij samenwerken met de verschillende onderdelen binnen de Nederlandse strijdkrachten zoals 298 squadron maar ook met andere onderdelen van de Nederlandse strijdkrachten. De Commandant Special Operations Command zal ook gaan samenwerken met buitenlandse krijgsmachten in de strijd tegen terrorisme en voor de bescherming van Nederland zijn haar bondgenoten. Na het boeiende en interessante verhaal van Commodore Theo ten Haaf kregen aftredend voorzitter dhr. Schuering en activiteiten commissaris dhr. Van Tilburg van de landelijk voorzitter Dhr. De Bok ieder de KNVOL-ereteken uitgereikt voor hun verdiensten binnen de regio Soesterberg.

Excursie HWIC Deelen
Op 21 februari organiseerde de regio’s Zuid-Holland, Soesterberg en Limburg in samenwerking met het DHC (298, 301 en 300) een excursie naar de HWIC-oefening op Militair Luchtvaartterrein Deelen. Op deze site staat een uitgebreide beschrijving van deze excursie. Wat er deze dag gezien is en welke oefeningen er precies gehouden zijn.

Nieuwjaarsbijeenkomst en lezing 8 januari 2018
op 8 januari 2018 was de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van de regio Soesterberg. Deze avond was er naast een gezellig samenkomst van leden, de toost op het nieuwe jaar ook een interessante lezing. De lezing ging over de organisatie en werkwijze van de European Defence Agency (EDA) te Brussel. De EDA is een organisatie waar de verschillende Europese defensies samenwerken om Europa een veilige plek te maken. Daarnaast probeert de EDA de samenwerking te verbeteren tussen de verschillende landen. De luitenant-kolonelvlieger Roel Cuppes is werkzaam binnen het EDA. De EDA is gevestigd in Brussel, België. Landen die lid zijn van de EDA zijn onder andere; Nederland, Zweden, Verenigde Koninkrijk en Duitsland. Samenwerking is belangrijk binnen de EDA en vooral de samenwerking op het gebied van defensie, inlichtingen en verdediging van Europese belangen. Ontwikkeling van nieuw defensiemateriaal wordt in samenwerking met de Europese landen gedaan. Na de lezing gaf de voorzitter van de regio dhr. Ferdinand Schuering een nieuwsjaarstoespraak. Waarna er gelegenheid was tot een drankje en een hapje in de Waterloozaal van het Cavaleriemuseum te Amersfoort.

Excursie en lezing 298squadron 11 december 2017
Op 11 december 2017 trotseerde leden van de regio Soesterberg de weersomstandigheden voor een interessante excursie en lezing bij het 298 squadron te Gilze Rijen. In kader van het partnerschap tussen de regio Soesterberg en 298 squadron. Deze middag bestond uit twee onderdelen, het eerste onderdeel betrof een lezing gegeven door luitenant-kolonel-vlieger Sjoerd Lodewijks. Hij vertelde over de doelstelling van het 298 squadron, welke huidige taken het 298 heeft en op welke manier 298 in de toekomst zijn rollen in binnen- als buitenland gaat uitvoeren. Tijdens de lezing werd dieper op de in dienst stelling van de vernieuwde Chinook CH-47F helikopters in gegaan. Dit type moet in de toekomst de taken van de ‘verouderde’ CH-47D Chinook helikopters gaan vervangen. De CH-47F heeft een glass-cockpit, vernieuwde motoren en andere onderdelen van de helikopter zijn verbeterd ten opzichte van de oudere Chinook helikopters. Na de lezing was er gelegenheid voor de leden om een CH-47F Chinook van binnen buiten te bekijken. Er konden van allerlei vragen worden gesteld die door medewerkers (monteurs, loadmasters, enzovoorts.) van het 298 squadron beantwoord werden. Een interessante excursie waarin veel informatie over het 298 squadron werd verteld, hun taken werd uitgelegd en op welke manier zij de toekomst tegemoet gaan.

Lezing Eenige wakkere jongens
Door de heer dr Erwin van Loo historicus met onderwerpen over onze Klu. Na opening door onze voorzitter nam Erwin ons mee in zijn onderzoek van 14 jaar dat hij had gedaan om erachter te komen wat er gebeurde met onze militairen die de wijk hadden genomen naar Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Allereerst werd duidelijk dat er door de grote verliezen van onze LM-vloot geen pogingen konden worden ondernomen om uit te wijken naar Engeland. De marineluchtvaartdienst had dit wel doordat ze niet waren ingezet bij de verdediging van ons land. Zij vlogen via Frankrijk naar Engeland en melde zich bij Coastal Command met hun Fokker T-VIII-toestellen.

De RAF werd het begin overspoeld met diverse bemanningen uit Europa. Vooral veel Polen en Tsjechen. Ze kregen in het begin de bijnaam ballingen.

Het was in het begin zeer moeizaam deze mannen in te passen bij de RAF door taal en procedure problemen. Na enkele spoedcursussen waren ze toch al snel inzetbaar voor korte sorties. Echter Churchill was voorstander van de inzet van deze buitenlanders. De MLD werd ingezet voor het patrouilleren van o.a. de Noorse kustwateren later kwam daar de wateren rond Ierland bij. Van 1940 tot 1942 waren de verliezen enorm groot dit kwam grotendeels door de slechte bommen, geen bommenrichters en te kort aan telegrafisten.

In 1942 werden de Nederlanders ingedeeld bij het 167 Sq. en gingen vanuit Schotland helpen met het vroegtijdig vernietigen van de VI rakketten. De RAF had veel respect voor hun inzet.

Dan neemt men het besluit om de vliegers die uit alle hoeken van de wereld kwamen eerst te testen en die er goed doorkwamen gingen dan naar Canada voor de vervolgopleidingen.

In 1943 werd het 320 squadron opgericht en ging men over van Coastal Command naar Bomber command de 150 man gingen met hun B-25 Mitchells deelnemen aan het in eerste instantie bombarderen van spoorwegknooppunten in Frankrijk. Bij het bombarderen van Dresden waren zij ook betrokken.

De Delftse student Robert Cohen vluchtte met een opvouwbare roeiboot vanuit Katwijk naar Engeland. Hij werd Musquito vlieger bij de RAF en was zeer gedreven. Helaas werd hij boven Frankrijk neergeschoten.

Het operationele leven binnen de MLD was erg zwaar zo kwam de bemanning enkel bij een officier als er een briefing was. Ook stonden de onderofficieren na een sortie vaak voor een gesloten deur van hun mess. Dit resulteerde in een staking om deze zaken op te lossen. De MLD’ ers zagen dat dit soort dingen niet gebeurde binnen de RAF. Wat ook tot irritatie leidde was dat zij veel meer vlieguren moesten maken.

Bij D-day nam ook sq. 320 deel. Het was zo druk dat de mannen sliepen met de laarzen aan en men alleen naar toilet kon tussen de briefing en vertrek. Eenmaal air born werd de spanning minder behalve bij de luchtschutters. Het Duitse luchtafweergeschut was zeer beangstigend.

Men kon wat aan ontspanning krijgen door een avondje uit in Londen. Hier vond men in een bar waarvan een Nederlandse vrouw eigenaresse was, hun maten die elders waren geplaatst. In Schotland had de RAF ook een relax locatie waar men kon ontspannen in de mooie natuur. Er waren mannen bij die zelfs gingen trouwen. Een trieste noot was dat een huwelijk maar 9 dagen duurde.

Al met al was het een lezing die zeer boeiend was. dr Erwin van Loo heeft niet voor niets 14 jaar onderzoek gedaan om enig inzicht te krijgen, door de mensen die betrokken waren te interviewen, en zo tot een gedetailleerd verslag te komen. In zijn boek staan ongetwijfeld nog zaken die U zullen verbazen.

Partnerschap regio Soesterberg – 298 squadron
Op 25 oktober is regio Soesterberg een partnerschap aangegaan met het 298 squadron op vliegbasis Gilze-Rijen. De 298ste dag van 2017.
Na ontvangen te zijn in de crewroom werd de ceremonie gehouden in de hangaar van 298 bij een Chinook helikopter. Tijdens de ceremonie spraken de voorzitter van de regio Soesterberg dhr. Scheuring en 298 squadron commandant dhr. Lodewijks over de relatie tussen de regio Soesterberg en het 298 squadron. Een relatie die al terug gaat tot de tijd dat 298 squadron op voormalige vliegbasis Soesterberg. Veel leden hebben gevlogen of gewerkt bij 298.

Partnerschapsceremonie regio Soesterberg met 298 squadron op vliegbasis Gilze Rijen. (Hans Baljet)

Tijdens de ceremonie werd de partnerschap verklaring getekend en een speciaal voor het partnerschap ontworpen banner aan het 298 squadron overhandigd. Landelijk voorzitter dhr. De Bok sprak over de relatie met de koninklijke luchtmacht en in het bijzonder met 298 en op welke manier de KNVOL zowel een maatschappelijke als sociale bijdrage levert aan het werven van enthousiaste leden en jongeren met interesse voor de Koninklijke Luchtmacht.
Na de ceremonie was er gelegenheid om in de crewroom een drankje en een hapje te nuttigen en met de squadron commandant en zijn werknemers te praten.

 

Excursie vliegveld Düsseldorf en Geilenkirchen
Op 9 november vertrok in alle vroegte een groep enthousiaste leden van de regio Soesterberg voor een excursie naar de vliegvelden Düsseldorf en Geilenkirchen. Beiden gelegen in Duitsland.
Na een rustige busrit was het eerste onderdeel van deze dag een rondrit over het vliegveld Düsseldorf. Na uitgebreid gecontroleerd te zijn voordat we het vliegveld op mochten ging de groep met een bus van het vliegveld zelf een rondrit maken van ongeveer 1,5 uur. Tijdens de rondrit werd aandacht besteed aan het verleden van het vliegveld, de toekomst en welke maatschappijen met welke type vliegtuigen Düsseldorf dagelijks aandoen voor passagiersvluchten.

Leden van de regio Soesterberg luisteren aandachtig naar de uitleg over de E-3 Sentry op NATO Air Base Geilenkirchen. (Rob Mooijen)

Vliegveld Düsseldorf is de derde luchthaven van Duitsland na Stuttgart en München. Ongeveer 23 miljoen passagiers vliegen per jaar van en naar hun bestemming ergens in Europa of de  naar rest van de wereld. Meerdere maatschappijen gebruiken het vliegveld zoals Lufthansa, Delta Air Lines, Condor en Etihad. Het failliete Air Berlin was ook een van de gebruikers. Tijdens de rondrit konden enkele in  de hangaars bewaarde toestellen gezien worden.
De rondrit ging over het gehele vliegveld en konden we kijken naar landende toestellen onder de aanvlieglichten. Na enkele luxueus privévliegtuigen te hebben bewonderd was de toer op zijn einde en gingen we op weg naar NATO Air Base Geilenkirchen voor een excursie naar de E-3 AWACS-toestellen.

Op Geilenkirchen Air Base aangekomen konden de leden eerst genieten van een goed georganiseerde lunch in de mess. Na de lunch werden we gebracht naar de officiersclub waar na het nuttigen van een kop koffie of thee een presentatie werd gehouden over de E-3 Sentry, over wat ze doen en welke missies ze gedaan hebben. De E-3’s missies hebben boven Afghanistan gevlogen en recentelijk boven Syrië. Na de presentatie was er de mogelijkheid een E-3 vanbinnen en buiten te bekijken. Een E-3 die gemoderniseerd is met een glass-cockpit en vernieuwde elektronica. Na een uitgebreide rondleiding door de Nederlandse bemanning was het tijd terug naar Soesterberg te gaan.

Programma

Het nieuwe programma wordt in december/januari bekend gemaakt en aan de leden van de regio Soesterberg bekend gemaakt.

Excursie De Kooy

Op donderdag 15 juni heeft een delegatie van regio Soesterberg een bezoek gebracht aan het Defensie Helikopter Commando locatie vliegkamp De Kooy.

Na en vlotte busreis werd het gezelschap gastvrij ontvangen in de traditiekamer met koffie en cake. Aansluitend volgde er een interessante presentatie door de Chef der Equipage de Adjudant Zuiderduin. De presentatie gaf in vogelvlucht de geschiedenis van 100 jaar Marine Luchtvaartdienst en ging vervolgens meer gedetailleerd in op de eerste operaties met de NH-90 helikopter. Vervolgens ging het bezoek naar de onderhoudshangaar waar een NH-90 kon worden bekeken. Het Hoofd Onderhoud gaf een duidelijk verhaal over de diverse vormen van onderhoud die de NH-90 ondergaat en over de modificaties die nodig zijn om alle helikopters in dezelfde configuratie te krijgen. Uit de conclusies van beide presentaties blijkt wel dat de welbekende en beruchte kinderziektes van dit type nu wel onder controle zijn en dat defensie er een zeer capabele helikopter heeft bij gekregen.

Na een smakelijke lunch in het bedrijfsrestaurant werd het programma vervolgd bij de brandweer. Na een korte presentatie in de kazerne over de organisatie, training en inzet van de brandweer volgde een bezichtiging en demonstratie van de E-one brandweerauto. Ondanks dat dit type voertuig in de nabije toekomst wordt vervangen, blijft het een indrukwekkend apparaat met een hoog Thunderbirds gehalte! Opmerkelijk is dat de brandweer op De Kooy bijna 24/7 paraat is voor m.n. zowel het militaire als het vele civiele vliegverkeer.

Het programma werd afgesloten daar waar het begon, in de traditiekamer. Nu volgde er een rondleiding door de traditiekamer, eigenlijk zou de term museum meer op zijn plaats zijn, verzorgd door enkele enthousiaste oud-MLD-ers. Gelukkig was het busvervoer voor de retourreis 30 minuten te laat zodat we voldoende tijd hadden om alles goed te bekijken.


Frisian Flag

Op vrijdag 31 maart was ook de regio Soesterberg in de gelegenheid gesteld om aanwezig te zijn op de spottersdag van de Oefening Frisian Flag (uiteraard op de Vliegbasis Leeuwarden). Via diverse opstapplaatsen kwam uiteindelijk, rond 12.00 uur, een groep van 57 personen bij het BIC van Leeuwarden aan.

Hier moest eerst ingecheckt worden en moest ook enige tijd gewacht worden om de visitors hesjes van de ochtend groepen in ontvangst te kunnen nemen. Ook de regio West- Brabant was met een bus aanwezig, alsmede diverse spottersgroepen. Maar rond 13.00 uur kon de eigen bus (onder begeleiding van basispersoneel) naar de kop van de baan vertrekken.

Onder vrijwel ideale omstandigheden konden we getuige zijn van het starten en het opstijgen van zo’n 50 toestellen ( voornamelijk F-15’s, F-16’s en Tornado’s).
Vervolgens moest er uiteraard gewacht worden tot deze wave zijn oefeningen had uitgevoerd. Rond 15.00 uur begonnen de eerste toestellen al weer binnen te komen en kon de touch down van alle toestellen van zeer nabij meebeleefd worden.
Uiteraard was iedereen vreselijk druk bezig om foto’ te maken van startende en landende vliegtuigen. Het mag duidelijk zijn dat het maken van de traditionele groepsfoto bij dit soort excursies ditmaal achterwege moest blijven!
Rond 15.30 kwam het laatste toestel binnen en was het ook voor ons “Einde oefening”. Terug naar de bus, hesjes inleveren en, na onze Leeuwarder begeleider bedankt te hebben, terug naar Soesterberg en omgeving.
Om 16.00 uur vertrokken we vanaf de Vliegbasis en, vanwege een file op de doorgaande route, werd Leeuwarden via een sightseeing door het centrum weer verlaten. Ook de terugreis verliep gelukkig zonder problemen. De algemene mening was dat het een geslaagde dag was!

ALV en lezing Alouette III
Op 6 maart j.l. was er de regionale Algemene Ledenvergadering van de regio Soesterberg. Tijdens deze ALV traden de bestuursleden Hans Miltenburg (secretaris) en Dik Vervoort (bestuurslid) af en volgde Philip Whittle Hans Miltenburg op als secretaris. De functie van dhr. Vervoort word niet verder ingevuld. Deze functie wordt onder de huidige bestuursleden verdeeld.
Na de ALV hield Kapitein vlieger Mariëlle Winnubst een zeer interessant verhaal over de Alouette III in Nederlandse dienst. Een boeiend verhaal waarin ze vertelde de ontwikkeling van de Alouette III en het in dienst treden van deze helikopters in Nederland. De taken van de Alouette III in Nederland was zowel transport, verkenning, SAR en medische vluchten. In de laatste jaren van de Alouette werden de helikopters voor koninklijk vervoer gebruikt. Naar welke landen het toestel in uitgezonden en op welke manier de huidige helikopters de taken van de Alouette III hebben overgenomen.
Mariëlle Winnubst gaf niet alleen een zeer interessante maar ook een levendige lezing doorspekt met humor en passie. Leuke anekdotes over verschillende missies en ervaringen die zij in de loop der jaren bij de Aloutte III heeft opgedaan. Voor de zaal geïnteresseerden gaf ze ook nog een demonstratie over welke kledingstukken de vliegers van de Alouette III aantrekken tijdens de vluchten.
De ALV en lezing werden afgesloten met een borrel in de Waterloozaal.

Regiodiner
Op 16 februari j.l. hield de regio Soesterberg zijn 10de regiodiner, een jubileum. De gastspreker van deze avond was Luitenant Generaal Alexander Schnitger, de voormalig Commandant Luchtstrijdkrachten.. Het jubileum regiodiner werd (net als de eerste keer 10 jaar geleden) gehouden in restaurant De Soesterduinen.
De avond stond in teken van een korte presentatie gegeven door dhr. Schnitger maar ook kregen aftredend bestuursleden Hans Miltenburg (secretaris) en Dik Vervoort (bestuurslid) een ere-insigne overhandigd van de landelijke voorzitter Tom de Bok. De heren Miltenburg en Vervoort kregen deze ere-insigne voor hun bewezen diensten binnen het bestuur van de regio Soesterberg. Dit hebben zij  bijna 17 jaar lang met veel energie en enthousiasme gedaan.
De hoofdspreker van de avond  dhr. Schnitger hield een kort praatje over zijn tijd als CLSK, welke doelen hij heeft gehaald en op welke manier de luchtmacht zich onder zijn bewind heeft ontwikkeld. Een periode die niet altijd gemakkelijk was door bezuinigingen maar waar de luchtmacht heeft laten zien waarvoor ze staan; vrede en vrijheid.

 

Nieuwjaarsbijeenkomst

Op 16 januari j.l. hield de regio Soesterberg zijn jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst. Deze bijeenkomst werd begonnen met een lezing door adjudant Sjon Selles over de selectie van vliegers bij de Koninklijke luchtmacht.

Dhr. Selles vertelde over de procedure die jongeren moeten doorlopen om vlieger te worden bij de Koninklijke Luchtmacht. Het selecteren van geschikte vliegers voor de Koninklijke Luchtmacht is een lang en moeilijk proces. Er word begonnen met testen waaruit duidelijk moet worden of de persoon geschikt is om vlieger te worden.Indien de testen onvoldoende zijn dan stopt de selectie bij de eerste testen.

Indien de testen met goed gevolg zijn afgelegd komen de volgende onderdelen in de selectie aan bod; fitheidstest, psychologische test, medische keuring en vliegvaardigheid test. Deze testen worden gedaan om te kijken of de kandidaat geschikt is om vlieger te worden. Zo moet een kandidaat niet  medicijnafhankelijk zijn, samen kunnen werken in crisistijd en leiderschap tonen. Haalt de kandidaat een van deze testen niet stopt de selectieprocedure.

Als de kandidaat geschikt is en medisch is goedgekeurd wordt bekeken op welke type vliegtuig hij of zij kan gaan vliegen. Dit kunnen de helikopters zijn, F-16 of transporttoestellen zijn. Op welk type de kandidaat gaat vliegen is afhankelijk van  geschiktheid, lichaamslengte en bezetting  op verschillende soorten vliegtuigen.

Na de interessante lezing was er  nog de mogelijkheid elkaar een goed en gelukkig nieuw jaar te wensen onder het genot van een drankje en een hapje. Dat 2017 een jaar mag worden met interessante lezingen en leuke excursies.       

Lezing luchtvaart fotografie.

Op 12 december 2016 hield dhr. Harry Koning een zeer interessante lezing voor leden van de regio Soesterberg over militaire- en burgerluchtvaart fotografie. De originele lezing over de inzet en geschiedenis van de SAR helikopters verzorgd door dhr. Piet Schram ging wegens persoonlijke omstandigheden niet door.

Sinds 1967 is Harry Koning al amateurfotograaf en het begon langs de baan van de voormalige vliegbasis Twente, hier woonde hij in de buurt. Waar de Nederlandse NF-5’s gestationeerd waren en deze werden ook graag op de gevoelige plaat vast gelegd. Vooral stijgende en landende vliegtuigen werden gefotografeerd evenals toestellen op de grond taxiënd of staand op de lijn. Om deze foto’s te maken stond hij langs de baan, buiten de basis. Later kon ook op de basis foto’s gemaakt worden.

Na de NF-5 tijd kwamen de F-16’s en deze werden ook veelvuldig vastgelegd. Naast de NF-5 en F-16 werden ook tal van andere vliegtuigtypes vastgelegd: F-104, F-15 (Amerikanen op Soesterberg), F-4, Fokker F-27 en vele andere bij de Nederlandse luchtmacht als buitenlandse luchtmacht vliegende types. Vele toestellen met bijzondere kleurschema’s, jubileumkleuren en oorlogskleuren (vietnamoorlog) bezochten vliegbasis Twente regelmatig.

In de begin dagen werden de foto’s analoog gemaakt. Pas later werden de vliegtuigen digitaal vastgelegd. De ‘oude’ fotorolletjes werden naar Zwitserland gestuurd wegens de kwaliteit en goede kleuren.

In 2007 sloot vliegbasis Twente en konden hier geen foto’s meer gemaakt worden. Rond deze tijd verhuisde Harry Koning naar Hoofddorp. Daar ontdekte hij de burgerluchtvaart. Sindsdien is hij veel langs de baan op Schiphol te vinden. Gewapend met ladder en camera met telelens om langs de verschillende banen Airbussen, Boeings en andere passagierstoestellen fotograferen. Types als A380, Boeing 747 en Dreamliners worden zowel landend, stijgend als vliegend in de mist vast gelegd.

Ook werd er aandacht besteed aan het bewerken van de foto’s. De verschillende programma’s die nodig zijn om kleuren aan te passen, speciale effecten aan te brengen en hinderlijke objecten te verwijderen. Om het goede en ‘mooie’ plaatje te krijgen kost dit tijd en energie.

Harry Koning gaf een interessante lezing over zijn passie luchtvaartfotografie en welke toestellen hij in de afgelopen jaren heeft gefotografeerd. De leden waren zeer geboeid door het verhaal maar zeker door de ontzettend prachtige foto’s die getoond werden.

Lezing ontwikkeling en inzet V2

Op 10 oktober gaf dhr. Walbrecht een lezing over de ontwikkeling en inzet van de V1 en V2 raketten tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De V1 en V2 zijn ontwikkeld voor het zoveel mogelijk toebrengen van schade aan de vijand. De geschiedenis van de V2 en vele andere raketten begint bij de Chinezen die vuurpijlen gebruikte met buskruit erin. De latere raketten gebruikte benzine, waterstof of hydrazine als brandstof. Nog veel later werd alcohol gebruikt bij het afschieten.

Nazi Duitsland ontwikkelde onder leiding van Werner van Braun aan het begin van de tweede wereldoorlog raketten en vliegende bommen die zo groot mogelijke schade konden aanrichten aan hun vijanden. De V1 werd voor en tijdens de tweede wereldoorlog ontwikkeld en is veelvuldig afgeschoten naar Groot-Brittannië tijdens deze oorlog. De V1 was een geleide onbemande vliegtuig aangedreven met raketmotor terwijl de V2 een echte raket was. De V2 werd ook voor de de tweede wereldoorlog ontwikkeld. De V2 werd ontwikkeld om doelen in Groot-Brittannie aan te vallen.

De ontwikkeling en productie van de V2 verliep stroef. Tijdens de eerste testen exploderen veel V2’s. De raketten ontploften tijdens de lancering of bij de eerste vlucht. Op verschillende plekken in Duitsland werden V’2  ontwikkeld en geproduceerd. De raketten werden vooral in Peenemünde getest. De V2’s werden vooral in Mittelbau geproduceerd. Door middel van spoorbanen werden geproduceerde stukken naar Peenemünde voor het testen. Tijdens de ontwikkeling kwamen een aantal problemen aan het licht; druk en gewicht van de tanks, onderdelen raakte beschadigd door de vibratie van de raket, geen stabiele vlucht, voortijdig exploderen van raket. Hierdoor liep de ontwikkeling veel vertraging op.

Nadat verschillende kinderziektes opgelost waren, werden de raketten tussen eind 1944 en 1945 ingezet om doelen in Groot-Brittannië en België aan te vallen. V2’werden afgeschoten in Nederland langs de kust bij Den Haag en in de Achterhoek bij Enschede en Hengelo.Vanuit Duitsland werden V2’s naar België en Groot-Brittannië afgeschoten.

Tijdens de laatste dagen van de oorlog werden door Nazi Duitsland ruim 3000 V2’s afgeschoten. Vanuit Den Haag werden in de laatste half jaar van de oorlog ruim 1000 V2’s afgeschoten. Vele troffen doel in Groot-Brittannië en België. Echter de  inzet van de V2’s  kwam te laat, anders had het verloop van de oorlog er anders uitgezien.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de technologie van de V2 gebruikt bij de ontwikkeling van raketten die later de bemande  Apollo vluchten naar de maan zouden sturen.De ontwikkeling werd mede mogelijk gemaakt omdat Werner von Braun zich na de oorlog aan de Amerikanen had overgegeven.

In deze zeer interessante lezing waarbij  alle aspecten van  de ontwikkeling  en inzet van de V1 en V’2 S aan bod kwamen.Het geheel werd ondersteund door spectaculair en uniek film materiaal.

 foto-lezing-v2-10-oktober-2016

Excursie Lelystad 14 september 2016

 Op 14 september waren er voor de leden van de regio Soesterberg zeer interessante excursies op vliegveld Lelystad.

De excursie begon in de ochtend met een boeiende lezing over de Martinair vliegschool. Hierin werden de doelstellingen en de toekomst van de vliegschool verteld. Als onderdeel van de Air France-KLM groep leidt de Martinair vliegschool nieuwe piloten op voor maatschappijen als Transavia, KLM, Easyjet en andere bekende luchtvaartmaatschappijen. Een kleine vliegschool waarin de (meestal jonge) piloten in opleiding alle aandacht krijgen zich te ontwikkelen. Na de boeiende lezing was er gelegenheid om de vloot van Martinair vliegschool te bekijken.

Na de Martinair vliegschool volgde een interessante rondleiding bij de Vroege Vogels. Deze stichting onderhoudt en restaureert verschillende vliegtuigen, waarmee ook rondgevlogen wordt. Vliegtuigen zoals de tweedekker Fokkers en een Tiger Moth. De stichting heeft ook een Mustang gekocht. Deze word gebruikt tijdens herdenkingen en luchtvaartshows. De stichting Vroege Vogels is naast een stichting die vliegtuigen restaureert ook een museum waar geïnteresseerden heen kunnen gaan die een voorliefde hebben voor oude vliegtuigen.

Na de Vroege Vogels en een goed verzorgde lunch ging het programma verder op het terrein van het Aviodrome. Er werd door de stichting Catalina een interessante lezing gehouden over de PBY-5A Catalina, over de geschiedenis van het vliegtuig, het onderhoud en er werden herinneringen verteld over het type toestel tijdens de Indië tijd. Na de boeiende presentatie konden de leden de Catalina gaan bewonderen. Het toestel was speciaal naar het museum gebracht om ook de binnenkant te bekijken.
Na het bewonderen van de Catalina gaf de persvoorlichter van vliegveld Lelystad een afsluitende presentatie over het nieuw te ontwikkelen vliegveld Lelystad. In de presentatie werd de ontwikkeling van de nieuwe ‘vakantieluchthaven’ Lelystad getoond. Op welke manier het gebied gebruikt gaat worden en  in welke fasen de ontwikkelingen verwezenlijkt zullen worden. Een zeer interessante presentatie waarin zowel de ontwikkeling en het doel van de nieuwe luchthaven aan bod kwamen evenals de bezwaren van omwonenden tegen de aanleg ervan.

foto-excursie-lelystad-14-september-2016

Excursie Gilze-Rijen 5 april 2016
Op 5 april gingen leden van de regio Soesterberg op excursie naar de vliegbasis Gilze-Rijen. In eerste instantie was een excursie naar Volkel gepland, maar vanwege operationele verplichtingen kon de excursie niet doorgaan.

’s Ochtend gaf de voorlichter namens de commandant van vliegbasis Gilze-Rijen en presentatie over het DHC (Defensie Helikopter Commando). Hier kwam aan de orde wat het DHC inhoud, welke type helikopters er operationeel zijn en voor welke doeleinden zij ingezet worden.

Het DHC heeft ongeveer 78 helikopters van het type Chinook, Cougar, Apache en NH90. Deze toestellen worden ingezet voor transport, SAR, bos en heide branden blussen en militaire operaties in onder andere Mali, Jordanië en Somalië. Het DHC is verdeeld over de basissen De Kooy, Deelen en Gilze-Rijen, alleen op Deelen zijn  geen gestationeerd. Deelen word gebruikt voor trainingsdoeleinden.De opleiding van de vliegers gebeurd in Fort Hood.

Na deze interessante presentatie werd de traditiekamer van de vliegbasis aangedaan. In twee groepen werden de leden rondgeleid waar de geschiedenis van de vliegbasis  verteld werd vanaf de oprichting begin 20ste eeuw tot aan het huidige defensiemateriaal.

Na het bezoek aan de traditiekamer was het tijd voor de lunch. Nadien was er nog voor de leden een presentatie en rondleiding bij de Stichting Historische vlucht. Tijdens de presentatie werden de doelstellingen en toekomstvisie van de stichting verteld waarna de leden de vliegtuigen, welke allemaal in onderhoud waren, konden bezichtigen.

foto-excursie-gilze-rijen-5-april-2016