Activiteit verslagen Noord-Brabant & Noord-Limburg

Volkel by night
In 2006 hebben we een bezoek aan de Vliegbasis Volkel voor het eerst anders dan traditioneel ingevuld. Een bezoek overdag aan een operationele vliegbasis vergt veel inzet en organisatie voor een vliegbasis omdat verschillende eenheden en medewerkers betrokken moeten worden. Voor een avondbezoek is dat beduidend minder het geval en daarom werd het idee om dat te organiseren destijds erg positief ontvangen. Sindsdien zijn we al een aantal keer ’s avonds te gast geweest en dit concept ontvangen onze regioleden sindsdien steeds weer enthousiast. Zo ook op 29 november 2018, onder goede begeleiding van de sergeants 1 Theo en Joost.

Nadat Joost de spelregels over het fotograferen op de vliegbasis had uitgelegd, vertrokken we naar de kop van de startbaan. Enkele F-16’s kwamen voorbij voor hun avondmissies en de regioleden stelden hun camera’s in op lange sluitertijden voor sfeervolle foto’s. Terwijl de piloten het vliegen in nachtelijke omstandigheden beoefenden, genoten wij van een avondmaal. Vervolgens vetrokken we naar de hot-pit refueling, waar enkele lampen de voorbij taxiënde F-16’s beschenen. Kers op de taart waren de vier Italiaanse EF2000’s en een Duitse Tornado die vanwege de viering van het jubileum van het 313 Squadron de volgende dag vandaag al aanwezig waren. 

Nadat iedereen deze toestellen had gefotografeerd, bezochten we tot slot de Historische Vlucht Volkel. Enthousiast legden de vrijwilligers daar uit dat zij een KLu F-104G in ere willen herstellen en hoe zij dat doen. Onze regioleden waarderen dit initiatief enorm en doneerden een bijdrage in de ‘pot’ omdat er veel geld nodig is om dit project te kunnen bekostigen.

Foto: Niels Hoogenboom

Foto: Mike Schoenmaker
Foto: Mike Schoenmaker
Foto: Mike Schoenmaker
Foto: Mike Schoenmaker

Apache
Traditioneel getrouw sluiten we ons activiteitenprogramma jaarlijks af met een ledenavond op de Vliegbasis Eindhoven. Bijna 60 leden bezochten de afsluitavond op vrijdag 23 november 2018 om een briefing van majoor-vlieger Rob bij te wonen. 

In mei 1995 kocht het Nederlandse ministerie van Defensie 30 Boeing AH-64D Apache helikopters. De aanvalshelikopters dienen nu ruim 20 jaar bij de Koninklijke Luchtmacht. Oorspronkelijk was de Apache ontworpen om tanks en andere gepantserde gronddoelen te neutraliseren. Maar, vanwege bewapening die de bemanning met de helikopter kan meenemen en de geavanceerde (verkennings-)apparatuur waarover het toestel beschikt, is de AH-64D veelzijdig inzetbaar. Sinds de indiensttreding in 1998 heeft de KLu dat bewezen tijdens verschillende crisissituaties, zoals in Bosnië (SFOR), Irak (SFIR) en Mali (MINUSMA).

Rob vertelde dat hij sinds 2007 de Apache vliegt. Tegenwoordig is hij Ops-officier bij het 301 Squadron. Daarvoor heeft hij vijf uitzendingen naar Afghanistan (ISAF) en twee naar Mali meegemaakt. “Tijdens dergelijke uitzendingen komt de Apache echt tot zijn recht”, aldus Rob. Hij vervolgt: “In Nederland trainen we hoofdzakelijk en kunnen we het toestel nauwelijks inzetten naar de capaciteiten die de aanvalshelikopter heeft. In uitzonderlijke gevallen ondersteunen we politieacties. We hebben bijvoorbeeld twee keer assistentie verleend met onze infrarood camera’s in vermissingszaken. In Afghanistan daarentegen gebruikten we de helikopter voor onder andere Close Air Support, beveiliging van onze grondtroepen.” Inzet tijdens een militaire operatie zoals ISAF vormt een schril contrast met de inzet tijdens een operatie van de Verenigde Naties (VM), zoals MINUSMA. Rob: “In Mali hebben we hoofdzakelijk verkenningsvluchten uitgevoerd. Vliegen onder de vlag van de VN betekent dat we overgedragen zijn aan een civiele organisatie. De nut en noodzaak van onze inzet wordt dan tot twee cijfers achter de komma afgewogen omdat de VN voor alle kosten van de inzet borg staat.” 

Rob ging tijdens zijn boeiende briefing verder in op de toekomst van de Apache. Het ziet ernaar uit dat het toestel, in een ge-upgrade E-variant, voorlopig bij onze luchtmacht in dienst blijft. De uitleg van de majoor, aangevuld met filmpjes, maakte dat de regioleden een interessant verhaal hebben gehoord dat zij nadien tijdens de afsluitende borrel hebben nabesproken.
Foto’s: Mike Schoenmaker.


DHC by night
Op dinsdag 13 november bezocht onze regio het Defensie Helikopter Commando op de Vliegbasis Gilze-Rijen. Sergeant-majoor Jeremy gaf daar een briefing over de organisatie van het DHC en haar taken, zoals transport, ondersteuning grondtroepen, brandbestrijding en onderhoud. Aan de orde kwamen ook de verschillende operaties en oefeningen waaraan zij deelneemt, zoals in 2018 de Air Centric Personal Recovery Operative Course (APROC) en Falcon Autumn (over deze oefeningen kunt u in voorgaande edities van OL meer lezen). 

Na het diner fotografeerden we vliegbewegingen in het donker. Gebruikmakend van statieven en de camera’s ingesteld met lange sluitertijden konden de leden hun vaardigheden in de nachtfotografie oefenen. Nadat een CH-47D en een CH-47F Chinook helikopters vertrokken waren, gaf 1e luitenant Leen in de hangaar toelichting bij een Chinook. Regiovoorzitter Freek van der Vaart won een T-shirt van het 298 Squadron nadat hij als enige de quizvraag goed beantwoord had. Leen vroeg: “Waarom zit in een helikopter de piloot altijd rechts, in tegenstelling tot bij fixed wing toestellen?” Het antwoord mag u zelf opzoeken! Tot slot van het bezoek fotografeerden we een Chinook op het platform, die we met verschillende gekleurde lampen beschenen. 

Onze regioleden nemen altijd graag en enthousiast deel aan avondbezoeken. We zijn het DHC en haar medewerkers dan ook dankbaar dat zij ondanks hun drukke werkzaamheden toch de mogelijkheid vonden om ons een gevarieerd en geanimeerd bezoek aan te bieden.
Foto’s: Mike Schoenmaker.

Belgisch luchttransport
‘Gelijk wat, gelijk wanneer, gelijk waar naartoe’, zo luidt de missie van de 15 Wing Luchttransport van de Belgische Air Component (BAC). Sinds 1 mei 1948 transporteert deze eenheid vracht en passagiers naar alle uithoeken van de wereld. De 15W is gestationeerd op Vliegbasis Melsbroek, het militaire gedeelte van de nationale luchthaven te Brussel en heeft momenteel onder andere de C-130H, Airbus A321-200, Embraer ERJ135 en ERJ145 tot haar beschikking. Op maandag 29 oktober bezochten we de eenheid.

Adjudant Kristof Moens begeleidde ons eerst naar het platform om verschillende toestellen te fotograferen. Vervolgens kregen we in de onderhoudshangaar uitgebreid toelichting over de C-130H. Moens: “De 15W heeft de C-130H sinds 1973 in gebruik. De komende jaren zal de BAC ongeveer ieder half jaar een toestel uit dienst nemen, om te vervangen voor een Airbus A400M. We hebben zeven toestellen besteld waarvan de eerste in 2020 wordt verwacht. Een achtste toestel, aangekocht door Luxemburg, wordt ook gestationeerd op Melsbroek en zal worden gevlogen door bemanningen van de BAC omdat Luxemburg geen eigen luchtmacht heeft.”

Na de lunch bezochten we het Dakota Museum op de vliegbasis. Het museum beschikt over een uitgebreid documentatie- en fotoarchief over het ontstaan van Vliegbasis Melsbroek en de geschiedenis van de 15W. Toen we in 2014 voor het laatst dit museum bezochten, restaureerden vrijwilligers een DC-3 Dakota. De restauratie was in september 2015 gereed en we hebben het resultaat nu met bewondering bekeken. Hubert Verstraeten heeft ons hier begeleid en hij lichtte de tentoonstelling van het museum uitvoerig toe. Tot slot van het bezoek kochten verschillende leden het Dakota bier dat alleen daar verkrijgbaar is.

Één van de toestellen op het platform van Vliegbasis Melsbroek was deze ERJ135. Het toestel was op het kielvlak voorzien van een jubileumsticker vanwege het 70 jarig bestaan van de 15W. [Mike Schoenmaker]

De leden van de regio NB/NL luisteren aandachtig naar de uitleg van Hubert Verstraeten over de geschiedenis van de 15W. [Mike Schoenmaker]

Operatie Market Garden / Falcon Leap
Op donderdag 20 september bezocht de regio NB/NL samen met de regio Deelen de Vliegbasis Eindhoven. Het bezoek stond in het kader van de herdenking van Operatie Market Garden (OMG) en de direct daaraan voorafgaande para-oefening Falcon Leap. De medewerkers van de vliegbasis hadden een prachtig programma voor de ambassadeurs van de Koninklijke Luchtmacht (KLu) georganiseerd. 

74 Jaar geleden werd OMG uitgevoerd, één van de grootste geallieerde offensieven uit de Tweede Wereldoorlog. De bedoeling was om de belangrijkste bruggen over de grote rivieren Maas, Waal en Rijn te veroveren en om de zuidelijke delen van Nederland te bevrijden van de Duitse bezetting. Historicus dr. Jack Didden vertelde als OMG-specialist enthousiast, geanimeerd en zeer bevlogen over de operatie. “De operatie begon op 17 september 1944. Amerikaanse, Britse en Poolse soldaten namen hieraan deel”, aldus Didden. Vanuit Engeland vlogen 1.073 transportvliegtuigen, voornamelijk Amerikaanse en Britse Dakota’s, naar België en Nederland om parachutisten te droppen. De historicus: “Het luchtoffensief was bekend onder de codenaam Market. Het grondoffensief dat volgde kreeg de codenaam Garden. Aanvankelijk werden enkele Nederlandse steden, zoals Eindhoven, bevrijd. Maar op 22 september braken de Duitsers door de geallieerde corridor bij Veghel. De kracht van de geallieerden verminderde vervolgens en uiteindelijk versloegen de Duitsers hen tijdens de Slag om Arnhem, waar de geallieerden de brug over de Rijn niet konden innemen. Dit bleek ‘een brug te ver’.” Didden had nog uren verder kunnen vertellen, ware het niet dat luitenant-kolonel-vlieger Jorrit de Gruijter, commandant van het 336 Squadron, stond te popelen om zijn verhaal te doen.

Sinds 23 oktober 2007 zijn de vier Hercules tactische transporttoestellen van de KLu bij het 336 Squadron ingedeeld. De commandant legde uit dat het takenpakket van het squadron en haar C-130’s hoofdzakelijk gericht is op tactisch luchttransport van goederen en mensen en dat het 336 Squadron, en voorheen 334, dit met trots uitvoert. “Met name de inzet die wij kunnen plegen tijdens de humanitaire missies zijn erg bevredigend ”, zegt De Gruijter. Hij noemt als voorbeelden de repatriëringsmissie MH17 en de evacuaties van mensen vanaf Sint-Maarten nadat de orkaan Irma het Caraïbisch gebied in september 2017 teisterde. “Daarnaast trainen we onze bemanningen in de nieuwste technieken en nemen we deel aan verschillende internationale oefeningen, zoals Falcon Leap. Tijdens deze oefening trainen parachutisten hun vaardigheden. Vanwege de drukke internationale agenda’s is de combinatie van deze oefening met de herdenking van OMG een mooie en efficiënte manier van werken.” 

Tot slot van de ochtend legde adjudant René van de 11 Luchtmobiele Brigade uit welke uitrusting de parachutisten gebruiken. “Vandaag springen 545 ‘paratroopers’. Tijdens de oefening dragen zij alleen hun parachute en reserve parachute, maar in operationele omstandigheden uiteraard ook hun gevechtsuitrusting. Totaal komt dat dan neer op een gewicht van bijna 60 kilogram.” 

Aan de oefening Falcon Leap namen één Nederlandse C-130, twee Amerikaanse C-130’s, één Poolse C-295M en twee civiele Duitse C-145’s (of M-28) deel die gemiddeld drie ‘waves’ per dag vlogen. Tijdens de OMG-herdenking op zaterdag 22 september werd daar onder andere één Belgische Hercules aan toegevoegd. Volgend jaar is het 75 jaar geleden dat OMG plaatsvond. Zoals het zich er nu naar laat uitzien, wordt dit dan op grootse wijze herdacht.

Onze dank gaat uit naar de voornoemde personen die de briefings verzorgden. Daarnaast ook naar majoor Martin Tennekes, Janny en Kevin, die erg veel moeite hebben gedaan om het programma te organiseren. Tot slot danken wij basiscommandant kolonel-vlieger Boekholt voor de door hem aangeboden lunch en de algehele gastvrijheid die we hebben genoten.

Deze compilatie geeft een indruk van het interessante en bevlogen bezoek van de regio NB/NL aan de Vliegbasis Eindhoven op donderdag 20 september. [Mike Schoenmaker]

100 jaar RAF
Het centrale thema van de Royal International Air Tattoo (RIAT) dit jaar was het 100 jarig bestaan van de Royal Air Force (RAF). De organisatie liet verschillende toestellen uit de rijke RAF-geschiedenis zien, afgewisseld met toestellen uit het heden en de toekomst. 

De formatie bestaande uit Spitfires, Hurricanes, een Lancaster bommenwerper en een Dakota transportvliegtuig was uniek. Net als een formatie van de voornoemde Lancaster met een Tornado GR.4 en een F-35B van de US Air Force (USAF). Waarschijnlijk was de Tornado voor het laatst te zien tijdens een RIAT, aldus de commentator, aangezien de RAF deze toestellen buiten dienst stelt. Een USAF B-2B had een hoogtepunt kunnen zijn, maar het toestel vloog op te grote hoogte waardoor het publiek alleen de onderkant zag. Wel hoogtepunten waren een formatie van negen RAF Eurofighter Typhoons, de shows van de Red Arrows en Il Frecce Tricolori en een gesimuleerd luchtgevecht van replica’s van toestellen uit de Eerste Wereldoorlog. We genoten ook van de displays van een Canadese CF-188 Hornet, een USAF F-35A en de twee Franse Mirage 2000D’s van Couteau Delta. 

De static show was goed gevuld en met bijzondere toestellen. Voorbeelden? Een E-7A van de Australische luchtmacht, een splinternieuw C-2 transporttoestel uit Japan, een Braziliaanse KC-390 en diverse toestellen uit de RAF-geschiedenis. Te veel om op te noemen! De Koninklijke Luchtmacht was zond een CH-47D, een AH-64D en twee F-16’s van de Vliegbasis Leeuwarden. Één daarvan was voorzien van een jubileumstaart (J-879), in verband met het 75 jarig bestaan van het 322 Squadron. De Nederlandse Kustwacht was vertegenwoordigd met één van hun Dornier 228 toestellen.

De regio Noord-Brabant/Noord Limburg bezoekt al sinds 2006 ieder jaar de RIAT. Het is de traditionele afsluiter van het eerste half jaar van ons activiteitenprogramma. Dit jaar bezochten we de show op 14 juli met 40 leden uit verschillende KNVOL-regio’s. Uit de verschillende mondelingen reacties en e-mails blijkt dat iedereen heeft genoten. Deze activiteit nemen we daarom volgend jaar uiteraard weer op in ons programma.

RIAT 2018 was een bijzondere editie. Deze impressie doet u wellicht besluiten om volgend jaar met de regio NB/NL mee te reizen naar ’s wereld grootste air show. [Mike Schoenmaker]

Geilenkirchen
Het was meer dan 12 jaar geleden dat we een bezoek hebben gebracht aan NATO Geilenkirchen Air Base in Duitsland waar momenteel 15 E-3A Airborne Warning And Control System (AWACS) vliegtuigen zijn ondergebracht. Na jarenlange zelfstandigheid valt de eenheid nu hiërarchisch direct onder de Allied Joint Force Command van de NAVO.

Kolonel-vlieger Bas Pellemans bekleedt één van de 40 Nederlandse functies en is momenteel de Deputy Commander van de eenheid. Met zijn briefing heeft hij ons ingelicht over de geschiedenis, de operaties, de reorganisaties en de toekomstplannen. De missie van de eenheid is het elke dag ondersteunen van operaties in de wereld in opdracht van de NAVO bevelhebbers door middel van Airborne Early Warning, Battle Management en Command and Control-mogelijkheden. Na de briefing mochten we een E-3A van binnen bekijken en kregen we uitleg over de systemen aan boord. ’s Middags, na de lunch, bezochten we de verkeerstoren, de meteorologische dienst en de vluchtvoorbereiding sectie. Vanaf de verkeerstoren hebben we nog enkele leuke foto’s kunnen maken.

Zoals de voornemens nu zijn, zullen de E-3A vliegtuigen worden gemoderniseerd zodat deze tot 2035 inzetbaar kunnen zijn. Het afronden van de reorganisatie en het modificatieprogramma zijn twee grote uitdagingen voor de toekomst. 

Het bezoek was indrukwekkend! We zijn dankbaar dat zoveel multinationale bemanningen en grondpersoneel onder een dagelijkse operationele status en hun expeditionaire vermogen bijdragen aan onze vrede en veiligheid.

Leden van de regio NBNL poseren op donderdag 21 juni vóór een E-3A. Dit betreffende toestel is overigens vlak ná het bezoek buiten dienst gesteld en overgevlogen naar Davis-Monthan Air Force Base om daar te worden opgeslagen bij de Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG). [foto via Gerben van de Bruggen]

ALV en Planehunters
Op vrijdag 23 maart 2018 hielden we onze regionale algemene ledenvergadering. Samen met de leden evalueerden we het afgelopen jaar en keken we vooruit naar de activiteiten voor het lopende kalenderjaar. Naast deze agendapunten bespraken we ook het gevoerde financiële beleid, waarvoor de leden het regiobestuur decharge verleenden.
Na de vergadering gaf majoor-vlieger b.d. Joop Hendrix een briefing over het Planehunters Recovery Team. Het team bestaat uit vrijwilligers uit België en Nederland en is gespecialiseerd in het opsporen en herstellen van tijdens de Tweede Wereldoorlog neergestorte vliegtuigen. Joop heeft alle leden enorm weten te boeien met zijn verhaal over hoe het team de oude vliegtuigen opspoort, opgraaft en de toedracht reconstrueert. In de meeste gevallen weet het team zelfs met nog levende leden van vliegtuigbemanningen contact te krijgen. Indien mogelijk en gewenst richt het team samen met de nabestaanden en de betrokken overheden een monument op. Het meest recente voorbeeld is een monument voor Peter Raw en zijn twee broers, die allen bij de Royal Air Force vlogen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De piloot stortte met zijn Hawker Typhoon neer in een weiland in Vortum-Mullem, bij Boxmeer. Daar werd in oktober 2017 het monument onthuld. Meer over de Planehunters kunt u lezen op www.planehunters.be.

Mike Schoenmaker.

De aanwezige leden luisteren aandachtig naar het verhaal van Joop Hendrix. Naast de leden waren ook basiscommandant kolonel Boekholt en de commandanten van het 334 en 336 Squadron, luitenant-kolonel vlieger Van Dijk en luitenant-kolonel De Gruijter, aanwezig tijdens de regionale algemene ledenvergadering en de briefing. [Mike Schoenmaker]

1. Regiovoorzitter kolonel-vlieger b.d. Freek van der Vaart bedankt majoor-vlieger b.d. Joop Hendrix voor zijn boeiende briefing over het Planehunters Recovery Team. [Mike Schoenmaker]

F-35, het verhaal achter de verhalen
Tijdens onze jaarlijkse afsluitavond op 17 november verzorgde luitenant-kolonel vlieger Frank den Edel een interessante briefing. Het onderwerp was “De F-35, het verhaal achter de verhalen”. De overste was tussen 2014 en 2017 werkzaam als hoofd van het F-35 Transitie Team en daarmee verantwoordelijk voor de introductie en invoering van de F-35 in de Koninklijke Luchtmacht. De meest geschikte persoon derhalve om uitvoerig over het onderwerp te vertellen.

Nadat Frank zichzelf had voorgesteld en toegelicht had welke functies hij binnen de luchtmacht heeft bekleed, startte hij zijn presentatie met een toelichting over de rol en eigenschappen van de F-35. Stealth eigenschappen, motorvermogen en bewapeningsmogelijkheden kwamen daarbij aan de orde. Daarna legde de overste uit waarom ‘onze’ F-16 aan vervanging toe is, terwijl het toestel nog veelvuldig elders in de wereld wordt gebruikt. Hoewel de KLu het toestel sinds de ingebruikname in 1979 flink gemoderniseerd heeft, zelfs tot het niveau van de modernste versies van de F-16 die nu rondvliegen, zijn ‘onze’ toestellen operationeel verouderd. De levensduur is verlengd tot circa 8.000 uur, maar verdere verlenging is niet rendabel meer gezien de inzet die de KLu ermee leveren wil en moet. Tot slot van het boeiende verhaal kregen de toehoorders uitleg over de bijkomende voordelen die de keuze voor de F-35 met zich meebrengt. Het meest sprekende voorbeeld is werkgelegenheid. Het groot onderhoud van alle in Europa gestationeerde F-35’s zal op de Vliegbasis Woensdrecht plaatsvinden en dat levert nieuwe banen op.

Luitenant-kolonel vlieger Frank den Edel wist de leden van regio NB/NL te boeien met zijn briefing over de F-35. [Mike Schoenmaker]

Warm bezoek
Op 21 juni bezochten we Maine Support Base Woensdrecht. Adjudant onderofficier Rob Zeilstra begeleidde ons tijdens dit bezoek en startte het bezoek met zijn briefing over de basis. Nadat de Engelsen de Duitse luchtmacht eind 1944 van Fliegerhorst Woensdrecht verjoegen, droegen zij de basis later over aan Nederland. Tegenwoordig zijn op deze vliegbasis in het westen van Noord-Brabant de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) en het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) gestationeerd.

Onder verantwoordelijkheid van de KMSL vallen, naast de Joint Meteorologische Groep, bijna alle opleidingen die de KLu verzorgt. Voorbeelden zijn trainingen voor waakhonden, de brandweer, en techneuten. De bekendste opleiding is de Elementaire Militaire Vlieg Opleiding (EMVO). Daar worden Nederlandse piloten opgeleid voor het vliegen met het PC-7 trainingstoestel. Bij het EMVO gaven twee enthousiaste instructeurs gedetailleerde toelichting hierover. Daarna vertrokken we naar de brandweer voor een, letterlijk, warm onthaal met demonstraties over brandbestrijding.

Het LCW zorgt ervoor dat het personeel van de KLu kan vertrouwen op haar materieel en verzorgt het onderhoud ervan. Zij zorgt ook voor de berging van neergestorte vliegtuigen. Tijdens ons bezoek ’s middags kregen we een uitgebreide toelichting over de werkzaamheden van het LCW. Van dichtbij konden we zien dat een Chinook helikopter grondig werd gestofzuigd na een verblijf van enkele maanden in Mali tijdens de VN-operatie MINUSMA. Onder andere vanwege de verschillende uitzendingen van de laatste jaren en de verwachtte indiensttreding van de F-35 heeft het LCW inmiddels een tweede onderhoudshal tot haar beschikking.

Leden van de regio NB/NL fotograferen een gesimuleerde motorbrand. [Mike Schoenmaker]

PC-7s in de hangaar van het EMVO. [Mike Schoenmaker]

Meeting de l’Air
Op zaterdag 1 juli vertrokken we om 02.00 uur naar de Meeting de l’Air (MdlA) op Base Arriène 113 Saint-Dizier – Robinson. Deze basis ligt in het noordoosten van Frankrijk.

Helaas speelde het weer enorm parten. Miezer en stevige regenbuien wisselden elkaar af. Als gevolg daarvan moest de organisatie het grootste gedeelte van de airshow annuleren. Gelukkig klaarde het weer tijdens het laatste anderhalf uur van de dag enigszins op, zodat het nieuwe Franse team Couteau Delta een uitgeklede show kon laten zien met hun Mirage 2000D. Drie korte solodemonstraties van een Franse Rafale C, Franse Alpha Jet E en Spaanse EF2000 waren ook nog mogelijk. In de staticshow waren hoofdzakelijk toestellen van de Franse luchtmacht te zien. Ondanks dat de meeste leden tot het bot toe nat geregend waren, heeft iedereen zich prima vermaakt.

De bemanning van één van de twee toestellen van het Couteau Delta team, dat tijdens de MdlA vanwege het slechte weer toch een korte show vloog. [Mike Schoenmaker]

Op deze foto van een Franse Mirage 2000-5F is goed te zien dat het flink regende, bijna de hele dag. [Mike Schoenmaker]

Toen het aan het einde van de middag droog werd, laste de organisatie vlug de solo demonstratie van de Franse Rafale C in. [Mike Schoenmaker]

RIAT: 70 jaar USAF
Ieder jaar sluiten we het eerste deel van ons activiteitenprogramma af met een bezoek aan de Royal International Air Tattoo (RIAT). We bezochten de show op 15 juli met 41 leden uit zes KNVOL-regio’s.

Het centrale thema dit jaar was het 70 jarig bestaan van de United States Air Force (USAF).  De aanwezige toestellen van de Amerikanen trokken daarom de meeste aandacht, zoals een U-2S en B-52H.

Een hoogtepunt van de airshow was voor velen het optreden van de USAF Thunderbirds. In juni van dit jaar raakte één van hun F-16’s beschadigd tijdens een landing. Hoewel het onderzoek naar de oorzaak nog niet afgerond was, trad het team toch op tijdens de RIAT. Andere publiekstrekkers waren het Franse Couteau Delta en de solodemonstratie van een Oekraïense Su-27. Vanwege het slechte weer moesten verschillende displays geannuleerd worden, zoals helaas die van de USAF F-22, de Spaanse EF-18M en het Finse team Midnight Hawks. Toen het weer eindelijk iets verbeterde, kwam het centrale thema aan bod. Dat gebeurde vooral in de vorm van fly-by’s van enkele in Europa gestationeerde toestellen van de USAF. Op zondag voegde zich een B-2A daarbij.

In de staticshow waren naast Engelse en Amerikaanse toestellen ook andere interessante toestellen te zien. Voorbeelden waren een E-7A van de Australische luchtmacht, C-130’s uit Israël, Qatar en Pakistan en een Canadese CH-147F. Naar eigen zeggen van de bemanningen van twee Griekse F-4E’s, was deze editie van de RIAT de laatste keer dat hun toestellen tijdens een buitenlandse airshow te zien waren. Nadat de Griekse luchtmacht eerder dit jaar de RF-4E (fotoverkenning) buiten dienst stelde, volgt binnen niet al te lange tijd hetzelfde lot voor de E-versie (onderschepping en luchtverdediging). De Koninklijke Luchtmacht was vertegenwoordigd met een Hercules van de Vliegbasis Eindhoven en twee F-16’s van de Vliegbasis Leeuwarden.

Één van de twee Griekse F-4E’s die dit jaar in de static show van de RIAT te zien was. [Mike Schoenmaker]

De Thunderbirds namen sinds 2007 weer eens deel aan de RIAT. Het weer zat helaas ook in Engeland dit keer niet mee. [Mike Schoenmaker]

Één van de hoogtepunten was de deelname van een Oekraïense Su-27 Flanker in de static show en in de air show. [Mike Schoenmaker]

Heldair Show Maritiem
Zowel binnen onze regio als de regio Soesterberg hadden zich te weinig leden aangemeld om vanuit beide regio’s een eigen bus in te zetten voor het bezoek aan Heldair Maritiem op 16 september. Na een succesvolle samenwerking tussen de beide regio’s hebben we vanuit Eindhoven één volle bus kunnen laten rijden. Via Den Bosch en Baarn naar Den Helder. Deze samenwerking leidde ertoe dat toch alle 38 aangemelde leden het evenement op Marine Vliegkamp De Kooy hebben kunnen bezoeken.

De Heldair Show Maritiem is een show die iedere vijf jaar georganiseerd wordt. Dit jaar was het een bijzondere editie, vanwege het 100 jarig bestaan van de Marineluchtvaartdienst. De organisatie deed het thema “100 Jaar Marineluchtvaartdienst, vliegen en varen eeuwig verbonden” eer aan. Op het programma stond een air show met nationale en internationale deelnemers, zowel civiele toestellen als militaire. Voorbeelden zijn de NH-90NFH van het Defensie Helikopter Commando en de Belgische Marine, de civiele Dutch Thunder Yaks van Lelystad Airport en enkele historische toestellen. In de static show waren toestellen van onder andere de Koninklijke Luchtmacht (zoals de AS.532U2 Cougar en CH-47D Chinook helikopters), de Royal Air Force (onder andere de Wildcat AH-1 en Tucano T-1) en de Duitse Luchtmacht (C-160D transport toestel) van dichtbij te bekijken. De ‘Airmarkt’ bevatte diverse stands van nationale eenheden die zichzelf introduceerden of promootten bij het bezoekende publiek.

Hedendaagse beperkingen (budgettair, logistiek, beschikbaarheid eenheden en toestellen) leidden ertoe dat het evenement relatief kleinschalig was. Dat neemt niet weg dat de Marineluchtvaartdienst haar ‘ivoren’ bestaan met recht heeft gevierd. Samen met de bezoekers van de Heldair Show Maritiem, waaronder de leden van de twee genoemde regio’s van de KNVOL

De regio’s NB/NL en Soesterberg bezochten gezamenlijk de Heldair Show Maritiem. De fotocompilatie geeft een indruk van het evenement in één oogopslag. [foto Gerard van der Lit/compilatie Mike Schoenmaker]

Freundeskreis bezocht Leeuwarden
Al jaren is de regio Noord-Brabant / Noord Limburg bevriend met de Freundeskreis Luftwaffe, de Duitse equivalent van de KNVOL. Wij helpen elkaar regelmatig met het organiseren van bezoeken. In overleg met de Vliegbasis Leeuwarden heeft ere-regiovoorzitter Hans van Haaften ervoor gezorgd dat de Freundeskreis op 25 september met 20 leden een bezoek aan deze vliegbasis kon brengen.

Hans en Marleen van Haaften ontvingen de deelnemers bij het Basis Informatie Centrum. Eerste luitenant Jayme Tol gaf in het bedrijfsrestaurant een presentatie over de taak, organisatie en werkwijze van de vliegbasis. Daarna bezocht de groep de traditiekamer. Ze kreeg ook uitleg over de vliegveiligheidsuitrusting en de bewapening van de F-16. Tot slot mocht de groep de starts van vijf F-16s fotograferen.

Foto: Hans van Haaften fotografeerde een aantal leden van de Freundeskreis Luftwaffe, terwijl zij op hun beurt de start van enkele Nederlandse F-16’s fotografeerden op 25 september 2017.

JISTARC en Vroege Vogels
Op woensdag 18 oktober waren wij als eerste KNVOL-regio welkom bij het Joint Intelligence, Surveillance, Target Acquisition & Reconnaissance Commando (JISTARC) in Het Harde. JISTARC is een inlichtingeneenheid van het Ministerie van Defensie die eenheden in nationaal, joint of combined verband op tactisch en operationeel niveau van inlichtingen voorziet. In voorkomend geval doet zij dat  ook in en voor Nederlandse civiele doeleinden. Na interessante briefings van onze gastheren over de oprichting, organisatie en werkwijze, konden wij de Raven (Unmanned Aerial System bestaande uit drie onbemande vliegtuigjes) en de Scan Eagle (Unmanned Aerial Vehicle) van dichtbij bekijken. “Mastering the unknown” is JISTARC’s grootste uitdaging.

’s Middags bezochten we de Stichting Vroege Vogels, gevestigd op Lelystad Airport. De vrijwilligers van de stichting, opgericht in 1976, restaureren en herbouwen oude vliegtuigen en vliegtuigmotoren. Gastheer Jaap Mesdag heeft ons een uitstekende rondleiding gegeven. Hij vertelde boeiend over rotatiemotoren, de aanwezige een-, twee- en driedekkers, hun P-51D Mustang en over de technieken die in deze oldtimers worden toegepast. Enkele historische vliegtuigen zijn luchtwaardig en nemen regelmatig deel aan bijvoorbeeld de Luchtmacht- en de Marinedagen.

Op de eerste foto is te zien dat regiovoorzitter Freek van der Vaart luitenant-kolonel Jos van Rijn van het JISTARC bedankt voor de gastvrijheid. De groepsfoto is genomen bij de Stichting Vroege Vogels. [via Freek van der Vaart/Jaap Mesdag]

Teksten: Mike Schoenmaker

Dodenherdenking

Foto: Wim van den Oetelaar/ Enface

Nationale Dodenherdenking vindt jaarlijks in Nederland plaats op 4 mei met onder andere twee minuten stilte om 20.00 uur. De landelijke herdenking op de Dam in Amsterdam wordt georganiseerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei, terwijl honderden andere plaatselijke comités eigen herdenkingen organiseren. In de oorspronkelijke opzet ging het hierbij uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd die alle Nederlandse oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat.

Ook in Eindhoven vond een herdenking plaats. Traditiegetrouw nodigt de gemeente Eindhoven het bestuur van de regio Noord-Brabant / Noord Limburg hiervoor uit. Die nemen wij altijd aan. Wij vaardigen twee bestuursleden af die in Eindhoven op gemeentelijke begraafplaats Woensel, De Oude Toren, een krans leggen. Dit jaar vertegenwoordigden regiovoorzitter kolonel-vlieger b.d. Freek van der Vaart en ere-regiovoorzitter Hans van Haaften de KNVOL-regio Noord-Brabant/Noord Limburg.

Annuleringen

Van onze geplande reizen naar Fliegerhorst Büchel en Marine Fliegerhorst Nordholz hebben wij geen verslag kunnen opmaken. De reis naar Büchel heeft de Duitse luchtmacht geannuleerd vanwege operationele omstandigheden. We zullen in 2018 opnieuw een bezoek naar deze vliegbasis proberen te organiseren. De reis naar Nordholz hebben we zelf geannuleerd. Te weinig leden hadden zich aangemeld met als gevolg dat we geen kostendekkende reis konden organiseren. Datzelfde geldt voor ons bezoek aan de Vliegbasis Florennes tijdens de Tactical Weapons Meet oefening.

Regionale ALV

Onze regionale algemene ledenvergadering (ALV) die we jaarlijks in maart houden, kent –  net als de landelijke ALV – enkele vaste agendapunten. Nadat we een minuut stilte hielden voor leden die ons het afgelopen jaar ontvielen, bespraken we onder andere de activiteiten van het afgelopen jaar. De aanwezigen verleenden het regiobestuur decharge voor het gevoerde financiële beleid.

Af en toe zijn bestuursmutaties een agendapunt. Marleen van Haaften nam afscheid als bestuurslid van onze regio na maar liefst meer dan 15 jaar actief te zijn geweest. Marleen heeft altijd een ondersteunende rol op haar genomen. Of het nu ging om het bemensen van stands tijdens de Luchtmachtdagen, het begeleiden van excursies, secretariële werkzaamheden of de rol van gastvrouw tijdens ledenavonden, Marleen was en is steevast iemand waar we allemaal op kunnen bouwen. Marleen is onze steun en toeverlaat, een schat die we enorm als actief bestuurslid zullen missen. Dat geldt voor zowel de leden als voor het zittende regiobestuur. Om die reden hebben we Marleen extra in het zonnetje gezet en voor al haar inzet enorm bedankt.

Tot slot lichtte landelijk voorzitter Tom de Bock kort de lopende ontwikkelingen binnen de KNVOL aan bod, waaraan het Landelijk Bestuur tijdens de landelijke ALV op 12 mei meer aandacht zal schenken. Het verslag van de regionale ALV kunt u opvragen per e-mail via nbnlsecretaris@onzeluchtmacht.nl.

Combined Joint Inter Agency Task Force MH17

Op vrijdag 24 maart hield luitenant-kolonel Hans van de Ven een briefing over de berging van de Malaysia Airlines Boeing 777-200 met vluchtnummer MH17. Dit toestel stortte op 17 juli 2014 neer in de Oekraïne. Alle inzittenden kwamen om het leven, in totaal 298 mensen waaronder 196 Nederlanders. De Nederlandse Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) heeft de oorzaak van het ongeluk onderzocht. De conclusie van de OVV was dat het vliegtuig op 10 kilometer hoogte neergehaald is door een raket van het Russische type Boek. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties was later unaniem in haar oordeel dat het vliegtuig was neergehaald, zonder daarbij een schuldige partij aan te wijzen. Zij veroordeelde de actie met resolutie 2166.

Van de Ven was op dat moment van de vliegramp werkzaam als Defensieattaché in Kabul en kreeg de leiding over de bergingsmissie, bekend onder de naam Combined Joint Inter Agency Task Force (CJIATF). In zijn briefing heeft de overste de verschillende fasen van de missie (chrono)logisch van 17 juli 2014 tot najaar 2015 behandeld. Daarbij ging hij in op de specifieke uitdagingen die op het pad van de CJIATF kwamen, zoals de samenwerking tussen verschillende (inter)nationale partners, de omgang met de strijdende partijen ter plaatse, de publieke opinie, het klimaat en het terrein. Tenslotte keek Hans terug op de bereikte resultaten en waarom MH17 nog steeds in de actualiteit is.

De aanwezige leden hebben de ramp met de MH17 allen nog vers in het geheugen en waren daarom erg geïnteresseerd in de briefing van de overste.

Avondbezoek Vliegbasis Eindhoven
Op 7 december bezochten we Vliegbasis Eindhoven. In overleg met de nieuwe basiscommandant kolonel Boekholt-O’Sullivan en Hoofd Voorlichting majoor Tennekes organiseerden we een bezoek dat aan het einde van de middag startte. Onze ere-regiovoorzitter Hans van Haaften verzorgde een briefing over de vliegbasis, de organisatie, het takenpakket, de luchtvloot en de inzet daarvan. Na het avondeten dat daarop volgde, stond de rest van de avond in het teken van fotografie.

Op het platform van de vliegbasis stonden een civiele Antonov 12 en van de Koninklijke Luchtmacht, een KDC10 en de Gulfstream IV geparkeerd. Deze hebben we uitgebreid kunnen fotograferen. De uitdaging hierin was dat de duisternis ruimschoots ingetreden was en dat de werkelijke kleuren van toestellen door de gele platformverlichting behoorlijk verkleurd werden. Al met al voor velen daarom toch best een uitdaging om een mooie foto te maken. Als toetje werd een Duitse C-160D Transall, die op het platform aan de overzijde van de

startbaan stond vanwege technische problemen, ook naar het hoofdplatform versleept. Voor dat toestel was aan het einde van ons bezoek nog even tijd beschikbaar voor een foto.
Voor de regio en voor de hele KNVOL was de invulling van dit bezoek opnieuw een mooie primeur.

Tekst: Mike Schoenmaker

Circa 30 personen van de regio NB/NL mochten in de avond van 7 december 2016 foto’s zoals deze maken tijdens een bezoek aan de Vliegbasis Eindhoven. [Mike Schoenmaker]

Afsluitende jubileumavond
Op vrijdag 25 november sloten we ons jubileumjaar af met een ledenavond op de Vliegbasis Eindhoven. Anders dan te doen gebruikelijk. Dit keer geen lezing maar een gezellig samenzijn met een luchtvaartquiz en de bekendmaking van de winnaars van de regionale fotowedstrijd.

Na de ontvangst en het welkomst woord van regiovoorzitter Freek van der Vaart, startte de luchtvaartquiz. Vice-regiovoorzitter Mike Schoenmaker presenteerde 35 meerkeuzevragen over allerlei aspecten van – hoofdzakelijke – de Koninklijke luchtmacht. Daarna volgende de finaleronde, waarin na beantwoording van een benaderingsvraag enkele deelnemers afvielen. De uiteindelijk troste winnaar van de quiz was Arthur Jongeneelen. Als oud Herculesvlieger heeft hij zijn kennis goed kunnen etaleren! Andere prijswinnaars waren onder andere de broers Dennis en Werner van der Wiel, Michael de Vaan, Rob Martaré, Kees Rijksen en Ruud Venema.

Na de borrelpauze hebben we de prijswinnaars van de fotoquiz bekend gemaakt. Het thema was “Laat zien wat je zag”, met de bedoeling dat leden originele foto’s genomen tijdens onze activiteiten zouden indienen. De 3e prijs won Cees Vloemans met een foto van de Patrouille de France. Freek van Buul maakte een foto van fotograferende (bestuurs-)leden tijdens de Royal International Air Tattoo 2016 en won daarmee de 2e prijs. De gelukkige winnaar was Jan Daemen met een foto van een startbaan van luchthaven Schiphol waarop het rubber van onderstellen van landende toestellen te zien is. Die foto kon hij nemen tijdens ons bezoek in 2013 toen één startbaan werd vrijgehouden voor ons om daar een groepsfoto te maken.

Het jubileumjaar sloten we hiermee af. Een prachtjaar met veel bijzondere activiteiten waarvan alle leden van onze regio duidelijk genoten hebben. Dat onze regio aantrekkelijke activiteiten biedt en dat het in Noord-Brabant goed toeven is, blijkt uit het stijgende ledenaantal. Op dit moment kent onze regio méér dan 800 leden!

Tekst: Mike Schoenmaker

Enkele bestuursleden van de regio NB/NL zetten tijdens de jubileumavond nog snel de laatste puntjes op i voordat de luchtvaartquiz van start gaat. [Mike Schoenmaker]

ESA/EAC Keulen
Twee primeurs op één dag! Op 21 oktober bezochten we in Keulen ‘s ochtends het European Astronaut Centre (EAC) en ‘s middags de Flugbereitschaft des Bunderministeriums der Verteidigung van de Duitse luchtmacht. Twee primeurs voor de KNVOL op één dag!Het EAC is onderdeel van de European Space Agency (ESA). Een team van 40 instructeurs leidt astronauten op en traint ze voortdurend voor toekomstige missies in ESA’s internationale ruimtestation ISS. Na een 18 maanden durende Basic Training leert een astronaut in ongeveer 400 uur het ruimtestation ISS te bedienen en te onderhouden en van daaruit zijn onderzoekswerk uit te voeren. Thomas Dijkshoorn heeft ons gedurende de ochtend rondgeleid langs de verschillende trainingsfaciliteiten. In en bij de op ware schaal aanwezige mock ups van onderdelen van het ISS waarmee de astronauten trainen, bekeken en ervaarden we zelf wat de astronauten zoal meemaken. De ochtend vloog voorbij, Thomas’ uitgebreide toelichting was welbesteed aan onze zeer geïnteresseerde groep.

Strategisch luchttransport
Na ons bezoek aan de ESA gingen we naar het 500 meter verderop gelegen militaire gedeelte van het vliegveld Keulen-Bonn. Daar is de Flugbereitschaft des Bunderministeriums der Verteidigung gestationeerd. Deze eenheid van de Duitse luchtmacht werd in 1957 gevormd en bestaat intussen 60 jaar. De Flugbereitschaft is gespecialiseerd in strategische luchttransport van personen en goederen, air to air refueling en vervoer van VIP’s.

Over de taakstelling en organisatie gaven de kapiteins Kerb en Daniel tijdens een briefing de nodige uitleg. Om het strategisch luchttransport goed en 24 uur per dag, 7 dagen per week te kunnen uitvoeren, heeft de Flugbereitschaft een uitgebreide luchtvloot tot haar beschikking. Tot de inventaris behoren onder andere de Airbus A340, A319, A310 (in drie uitvoeringen) en de BD700. Deze toestellen zijn alle gestationeerd in Keulen. De eenheid beschikt ook over drie AS.532U2 helikopters. Deze zijn gestationeerd op het vliegveld Berlijn-Tegel. De toelichting vervolgde op het platform bij en in een Airbus A310-304 MRTT (Multi Role Transport Tanker). De beide kapiteins hebben daar uitgelegd hoe het in de lucht tanken van andere militaire toestellen in zijn werk gaat.

Normaal gesproken geldt bij de Flugbereitschaft een fotografeerverbod, maar op basis van goed overleg tussen het regiobestuur en het commando van de eenheid tijdens de voorbereiding op het bezoek, kende de Flugbereitschaft onze groep een – terechte – uitzonderingspositie toe. We mochten tot slot van het bezoek de aanwezige toestellen op het platform en de verschillende tentoongestelde toestellen op het militaire terrein fotograferen.

Tekst: Mike Schoenmaker

De leden van de regio NB/NL hadden een bijzondere dag in Keulen bij de European Astronaut Centre en bij de Flugbereitschaft des Bundesministeriums der Verteidigung. [Gerben van der Bruggen]

MVK De Kooij
In 2008 bezochten we MVK De Kooij voor het laatst. Sindsdien is er veel veranderd. De belangrijkste verandering is dat de helikopters die daar gestationeerd zijn alle onder het Defensie Helikopter Commando te Gilze-Rijen vallen en dat de SH-14D Lynx is vervangen voor de NH90. Dit alles was reden genoeg voor onze regio om op 28 september een bezoek te organiseren.

Na een hartelijke ontvangst bezochten we de Traditiekamer voor een briefing over een deel van de geschiedenis van de Marine Luchtvaart Dienst (MLD) en haar huidige takenpakket. Daaronder vallen onder andere onderzeebootbestrijding, ondersteuning van operaties op zee, elektronische oorlogsvoering en anti drugs operaties. Hiervoor heeft de MLD 20 stuks van de NH90NFH in dienst. Deze helikopter hebben we daarna uitgebreid kunnen bekijken op het platform van MVK De Kooij. Uiteraard vuurden onze leden een spervuur aan vragen af om hun kennis over deze nieuwe helikopter op te vijzelen. Hierop volgde een minstens zo enthousiaste toelichting bij het Korps Marine Brandweer, die afgesloten werd met een demonstratie van de bluskracht die een E-One brandweerwagen heeft. Na de lunch die daarop volgde mochten we enkele vliegbewegingen fotograferen en sloten we af met een bezoek aan de Traditiekamer, waar we de historie van de MLD hebben bekeken. Staf adjudant Henri Zuiderduin, Sgtldv Els Lassche en hun collega’s hebben voor ons een prachtig bezoek verzorgd tijdens een zonovergoten dag.

Tekst: Mike Schoenmaker

Leden van de regio NB/NL luisteren aandachtig naar de uitleg bij een NH90. [Mike Schoenmaker]

Vlucht met KLu luchtballon

Dit jaar bestaat onze regio 50 jaar. Dat hebben we met zo’n 400 gasten gevierd op zaterdag 23 april op de vliegbasis Eindhoven. Daarvan heeft u eerder in dit blad een verslag kunnen lezen.

Tijdens deze jubileummiddag hebben we in samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht een vlucht in de luchtballon van de KLu mogen verloten. Tijdens de zonnige zomeravond van 6 augustus was het dan zover. Om 19.00 uur was iedereen present in ’s-Hertogenbosch, op het grasveld bij het Zuiderpark/De Pettelaar. Onder leiding van de Landelijke Activiteitencoördinator Robert de Jong, tevens fervent ballonvaarder, trof de crew van de ballon de nodige voorbereidingen en met hulp van de deelnemers aan de vlucht werden de mand en ballon klaargezet. Na de safety biefing mochten Jan van Alphen, Bianca Burgers, Peter Burgers, Dirk Mesker, Marie-José Vloemans en Cees Vloemans aan boord. Take off was om 20.03 uur. De zes prijswinnaars werden uitgezwaaid door Freek van der Vaart (voorzitter van de regio) en Mike Schoenmaker (activiteitencoördinator/vice-voorzitter van de regio) en genoten vervolgens van hun prijs gedurende een vlucht van ongeveer anderhalf uur. De landing was tussen Veghel en Sint Oedenrode, waarna de deelnemers gehuldigd werden onder het genot van een glas champagne.

Via deze weg bedanken wij onze Koninklijke Luchtmacht en de crew van de luchtmachtballon hartelijk voor hun medewerking aan deze bijzondere avond voor de prijswinnaars!

Tekst: Mike Schoenmaker

De winnaars van de regio NB/NL poseren samen met de piloot Ad Haarhuis vlak voordat zij aan hun vlucht met de luchtballon van de KLu begonnen. [Mike Schoenmaker]