Berichten NLAC
VLIEGEN OP EEN ECHTE SIMULATOR……..een zeer exclusieve kennismaking
“Niet normaal zo gaaf”, aldus de veelgehoorde reactie van onze aircadets die deel
konden nemen aan een sessie KDC-10 of Hercules simulatie-vliegen. De Koninklijke
Luchtmacht was NLAC weer eens ter wille met iets ongelooflijk gaafs op vlieggebied.
We brachten met twee kleine groepen van 6 personen een bezoek aan het Air
Mobility Training Center (AMTC) en het Load Master Training Center (LMTC) op de
vrijdagen 24 februari en 17 maart.
Via het netwerk van oud-F16 vlieger Ad (bekend van de zweefvliegweekenden op
Vliegbasis De Peel) wisten de enthousiaste trainers Martijn en Peter een
vliegertraining op maat aan te bieden. Na een korte briefing werden de simulatoren
bekeken en bezochten we de helikopterframes waarin de loadmasters hun training
met VR-brillen ondergaan.
Het echte werk vond daarna plaats in de heuse cockpits van de twee
transportvliegtuigen (zie Ramon’s video-impressie). Met Ad op de
gezagvoerdersstoel werden onze aircadets geschoold en scherp gehouden op
heading, circuitvliegen, landinggear (out or in), ILS en touchdown (met of zonder
zijwind !). Met name Jasper deed het zo leuk dat hij nog even een brandende motor
om zijn oren kreeg na een succesvolle landing met 7 knots zijwind.
Al met al een zeer exclusief uitstapje voor de jonge vliegliefhebbers….wie heeft er nu
op 14 jarige leeftijd al een vlieguur KDC-10 in zijn logboek bij mogen schrijven ?
Daarvoor moet je wel NL Aircadet zijn ! Helaas is de KDC-10 simulator inmiddels
verscheept naar de USA waar ook ons tankvliegtuig eerder naar toe ging. Maar deze
ervaring pakken ze ons niet meer af, dank AMTC Martijn, Peter en Ad.
Hans Goedings
Voorzitter NLAC
Excursie Centrum voor Mens & Luchtvaart 6 januari ’23 Soesterberg


‘Mister CML’ .
Met Kapitein Hans Wittenberg werd al in een vroeg stadium overlegd of er tijdens de Kerstvakantie ‘rustdagen’ waren om onze NL Aircadets een keertje rond te leiden. In Soesterberg is er nog steeds een klein Luchtmachtonderdeel actief waar vliegertrainingen en -selecties plaatsvinden, eigenlijk voor alle luchtvarenden binnen Defensie. Een gedegen kijkje achter de schermen was daarom bijzonder in trek bij de Netherlands Aircadets, maar liefst 18 jongelingen kwamen erop af !
Ouders waren ook blij met de keuze van deze laatste vakantiedag. Er waren amper files en gelukkig reden ook de treinen volgens dienstregeling. Nadat de jonge enthousiastelingen waren afgezet vertrokken zij naar het dorp of Nationaal Militair Museum om daar de tijd door te brengen. Het NLAC-programma is namelijk niet of nauwelijks geschikt of kent geen capaciteit de ouders ook mee te laten doen.

Welkom.
Met het voorstellen van ‘Mister CML’ Hans Wittenberg , collega adjudant loadmaster Hans Mijnders en Sergeant recruiter Roxanne Geerdink was de kop eraf en gingen we snel met zijn allen naar de collegezaal om een briefing Vliegfysiologie te volgen. Natuurkunde blijkt een handig vak als je later vlieger bij de Koninklijke Luchtmacht wilt worden. Hans W. toonde in zijn briefing meerdere filmpjes van het Klokhuis en het Jeugdjournaal waar hij uitleg gaf over de diverse trainingen in de mensencentrifuge en hypobare kamer (zuurstofschuldherkenning). Ook besteedde hij aandacht aan het HAHO (High Altitude High Opening) parachutespringen van ons Korps Commandotroepen die met behulp van zuurstof van grote hoogte springen. Zo voeren onze gevechtsoldaten gevaarlijke tactische operationele sprongen uit om tot diep in vijandelijk gebied door te dringen. Het complete verhaal was zo boeiend en compleet dat we besloten aansluitend aan deze briefing eerst te gaan lunchen. De KNVOL trakteerde op een gratis lunch langs het buffet……


Centrifuge, Hypobare kamer en Loadmaster Virtual Reality.
In twee groepen werd na de lunch de excursie voortgezet. Groep 1 volgde Hans naar de hypobare kamer en zagen de aircadets de geweldige tank waarin zij plaats konden nemen voor nadere uitleg. Nadruk voor de hypoxie ervaring ligt vooral op herkenning bij de luchtvarenden en de te nemen actie hierop. De meeste indruk maakte de heuse mensencentrifuge. Met een demo van de kapitein zoefde de gondel met zo’n 9 G (G van gravity) voorbij en stonden de aircadets met wapperende haren bij de put te kijken en vroegen zich af of ze wel in die oude gondel durfden plaat te nemen. Geen kermisattractie die meer respect inboezemt dan deze versneller om G-krachten op te wekken. Opnieuw een training voor de vliegers om met tips en trucs het bewustzijn te behouden bij steile bochten of onverwachte bewegingen in de lucht. Onze dappere jongelingen namen een voor een plaats in de gondel en werden vastgesnoerd, koptelefoon opgezet en de afdrukknop Dat we op het CML toe zijn aan de vervanging van deze centrifuge bleek weer eens toen de onfortuinlijke Eise Botma uit Menaam (Leeuwarden) na anderhalf rondje moest afbreken. Een technische storing legde ons programma helaas stil.
Groep 2 werd door Hans Mijnders in de Chinook-helikopter geplaatst (virtual reality). Als heuse loadmaster moesten de aircadets 1 voor 1 de route van de helikoptervlucht mee helpen bepalen. Plaats van handeling was de gesimuleerde Vliegbasis Aviano in Italië. Met de VR-bril op en naar buiten-hangend uit de Chinook hielpen de loadmasters mee navigeren met de vliegers die slechts het voorterrein zien maar niet achter en onder de heli ! Tussen de hangars door stak er ook nog een andere helikopter over en werd het druk op Aviano !
Loadmasters hebben een grote verantwoordelijkheid en ook deze luchtmacht-functie is zeer uitdagend maar wellicht niet zo bekend !
Night-Vision Goggles.
In de kelder onder de collegezaal heeft CML haar nachtzicht oefenruimte. Geheel verduisterd kan daar getraind worden met NVG (night vision goggles) oftewel nachtzichtkijkers. Deze brillen worden voornamelijk door de helikoptervliegers gedragen als ze ‘s nachts moeten vliegen om bv troepen af te zetten. Een beperkt aantal aircadets hebben kunnen ervaren hoe goed je alles in volledige duisternis kan waarnemen met deze zeer dure brillen.


Voorlichting Luchtmachtfuncties.
Nadat er een leuke groepsfoto bij in de centrifuge was gemaakt, sloot sergeant Roxanne Geerdink af met een presentatie over de keuring en selectie voor de diverse KLu-functies. Een aantal ouders waren al weer aanwezig om deze presentatie bij te wonen. De diverse trajecten werden geschetst waaronder ‘hoe word ik vlieger : Vlieger bij Defensie – WerkenbijDefensie.nl . De integrale planningscel van het CML had voor alle aircadets een kleine goody-bag samengesteld en tevreden kon een ieder weer huiswaarts keren. De beloofde evaluatie zal nog nagezonden worden.


Hans Goedings, voorzitter NLAC
Ballonvaren met de NL Aircadets, een bijzondere kennismaking.
In september organiseerden we op zweefvliegclub De Peel een combi-weekend waarbij op de
zaterdag het ballonvaren moest worden gecanceld vanwege het slechte weer. Hierdoor zagen we
ons ook genoodzaakt deze kennismaking met de luchtmacht-ballons PH-SSB en PH-FVH om te
plannen naar zaterdag 22 oktober vanaf Vliegveld Teuge.
Met 10 aircadets en een dubbele luchtmacht-balloncrew vanuit Breda en omstreken kon de briefing
om 16.00 uur aanvangen in de VIP-room van Vliegclub Teuge. Het was gelijk gezellig druk met ouders
en meegereisde familieleden. Leermeester en zeer ervaren piloot Ad Haarhuis een briefing hield over
het ballonvaren en de bijbehorende taken voor de aircadets. Rond 16.45 uur konden we verplaatsen
naar het take-off point aan de andere zijde van het vliegveld vlakbij de zweefvlieglier die volop
draaide.
De aircadets werden in twee teams bij de twee luchtmacht-ballons geplaatst en aan het werk gezet
om de ventilatoren en blowers te bemannen en de ballon open te houden voor het vullen met
(warme) lucht. “ Snel petjes op voor je instapt, het wordt anders te warm in dat mandje met die
branders boven je “.
Met een Zuidwesten wind en een voorspelde koers richting Deventer-Raalte stonden beide ballons
snel overeind en werden door de ervaren crewleden ‘losgelaten’ voor take-off. De jongeren gierden
en schreeuwden het uit maar waren snel ver weg van het vliegveld.
In de mand van de PH-SSB was nog een mystery guest geklommen, te weten meervoudig Nederlands
Kampioen precisie parachutespringen sergeant-majoor reservist bd Paul Gommers die net voorbij
Deventer/Averlo en in het zicht van de andere ballon op een hoogte van 3400 ft ‘afstapte’. De
aircadets keken hun ogen uit en scandeerden : ’’Wat een held die kerel !’’ Paul gaf later bij de
deepbriefing uitleg over zijn chute en de sprong.
De twee volgploegen hadden goed telefoonbereik om snel naar de landingslocaties te navigeren.
Ouders hadden inmiddels de achtervolging ingezet en konden meegenieten van de zeer
gecontroleerde landingen in weilanden nabij Raalte-Schoonheten, een kleine 30 km verwijderd van
het veld van vertrek. Nu kon het echte werk voor de aircadets beginnen; het inpakken van de
envelop (de ballon zelf) en het vertrekgereed maken van de voertuigen. Maar niet voordat de
landeigenaren waren opgespoord en als dank een fles drank ontvingen voor het mogen bergen van
de ballons.
Teruggekeerd op Vliegveld Teuge was er tijd voor enige bezinning na alle opwinding en plezier,
deelden de piloten de Take-off-bewijzen aan de aircadets uit. Na een afsluitend hapje en drankje kon
iedereen weer huiswaarts keren, de aircadets een waardevolle ervaring rijker !
Tekst Hans Goedings – Video: Ramon Faber
Zweefvliegen Vliegbasis De Vredepeel.
METEO helaas weer gelijk…..
Ons geplande combinatie weekend zweefvliegen – ballonvaren werd op de zaterdag bruut verstoord door een zogenaamd ‘slepend front van slecht weer’. Reden voor organisator Ad Drijgers om onze hoog gemotiveerde Aircadets toch maar af te bellen voor de eerste dag. Met een mooie zondag in het vooruitzicht en een briefing om 09.30 uur kwamen onze Aircadets alsnog naar de Luitenant-Generaal Best kazerne (voorheen Vliegbasis de Peel) fraai gelegen in zowel Brabant als Limburg.
Zweefvliegclub de Peel onder aanvoering van onze oud-F16 vlieger Ad trok alles uit de kast en met maar liefst 4 tweezitters en 6 instructeurs startten we met slepen als lieren. De ZES (Zweefvliegclub Eindhovense Studenten) zorgde in goede samenwerking voor alle lierstarts terwijl op de verharde baan de Piper Cup drukdoende was om de nodige sleepstarts te verzorgen.
Meerdere Starts :
De geoliede machine leverde onze 12 Aircadets 4-5 starts per persoon op, een ongekend groot aantal op 1 dag. Het fraaie weer met mooie cumulus (waar dit keer geen regen uit viel) resulteerde zelfs in enige thermiek zodat ook het zweven in de belletjes voor nieuwe ervaringen zorgde. Een aantal van de jongelui hebben tot slot ook nog een circuitje in het sleepvliegtuigje mogen maken…..al met al een dag vol vliegplezier.
Gemêleerd Gezelschap. Met onze jonkies van 13-14 jaar en de wat oudere Aircadets van rond de twintig was het een bont gezelschap. De aanwezigheid van bijna-vlieger vaandrig Johan Braaksma was een bonus voor alle jongeren die vragen hadden over de selectie en opleiding tot militair vlieger. Johan gaat na afronding van de grondschool plaats nemen in de cockpit van de Pilatus PC-7. Dit alles vanaf Vliegbasis Woensdrecht waar de Koninklijke Luchtmacht haar elementaire militaire vliegeropleiding huisvest. Verder gaf Sil Jaake (14 jaar) gaf nog een interview ; hij is een van de jongste solovliegers zo niet de jongste ooit van de NL Aircadets !
Tekst & foto’s: Hans Goedings
Sil Jaakke (14) is Solo zweefvlieger!
Op 29- 8 is bij de militaire Zweefvlieg Club De Peel de 14 jarige Sil Jaakke, solo zweefvlieger geworden. Hij is hiermee de jongste van de Netherlands Air Cadets die die deze top prestatie heeft geleverd.
Sil, van harte gefeliciteerd.
Op 24 en 25 september zijn er weer zweefvliegkennismaking dagen voor de Air Cadets van Onze Luchtmacht bij de Zweefvliegclub De Peel op de Ltgen Best Kazerne in Vredepeel.
Wat staat er op het programma?
Voor dat de cadetten de lucht in gaan krijgen ze een uitgebreide briefing.
Na de briefing worden de kisten opgesteld en zal de lier installatie gereed zijn voor de take-offs.
Op het einde van de dag zal de briefing voor het ballonvaren en navigeren plaats vinden.
Wanneer de zonsondergang nadert zullen er 2 groepen gemaakt worden. De ene groep gaat varen en de andere gaat navigeren.
Op de zondag zal er alleen gevlogen worden met de zweefvliegtuigen.
Iedereen vanaf 14 jaar kan hieraan deelnemen, mits lid van onze luchtmacht. Aanmelden als lid kan op:
https://onzeluchtmacht.nl/au-inschrijfformulier/
